مواد غذایی که باعث می شوند دیرتر پیر شوید

به گزارش پرسینا بلاگ، براساس تحقیقات علمی، بعضی مواد غذایی فرایند پیرشدن را کند می نمایند، در این مقاله قصد داریم به معرفی این مواد غذایی بپردازیم.

مواد غذایی که باعث می شوند دیرتر پیر شوید
همه ما هر کاری از دست مان بر بیاید برای جوان شدن و جوان ماندن انجام می دهیم، مثلا هزینه کردن برای داشتن صورت بدون چین و چروک. آهسته تر کردن فرآیند پیری و مقابله با پیرشدن بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

خوراکیهایی که فرایند پیر شدن را کند می نمایند

هندوانههندوانه سرشار از لیکوپن است؛ آنتی اکسیدانی قوی که با رادیکال های آزاد تخریب نماینده سلول ها مقابله می نماید. هندوانه بعلاوه می تواند به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی عمل کند. مطالعات نشان می دهد، این ماده غذایی التهاب را کاهش می دهد، بنابراین میوه معجزه گر سلامت است.

انارانار منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان مقابله نماینده با رادیکال های آزاد ایجاد نماینده چین و چروک است. در یک مطالعه اثرات آب انار، عصاره و روغن آن بر تاثیرات مضر اشعه ماورای بنفش نور خورشید UVB آنالیز و نشان داده شد، انار در هر سه حالت می تواند از تاثیرات زیانبار این اشعه بر پوست بکاهد. انار بعلاوه حاوی آنتوسیانین است که باعث افزایش فراوری کلاژن می گردد.

فلفل دلمهماده غذایی طبیعی دیگر سرشار از ویتامین C، فلفل دلمه ای است. تحقیقات نشان می دهد، هر چقدر فلفل دلمه رسیده تر و رنگش روشن تر باشد، مقدار ویتامین C آن نیز بیشتر است. با استفاده از این ماده غذایی در سالاد می توانید یک منبع غنی برای فراوری کلاژن و محافظت در برابر خورشید داشته باشید.

روغن زیتوناگر با رژیم غذایی مدیترانه ای آشنایی داشته باشید، می دانید بخش عمده آن را روغن زیتون تشکیل می دهد. این روغن مفید، تاثیرات ضد التهابی قوی بر پوست دارد. بعلاوه دو مطالعه ای که روی رژیم غذایی بزرگسالان صورت گرفت، نشان داد افرادی که در رژیم غذایی آنها به مقدار زیادی چربی اشباع نشده روغن زیتون وجود دارد، در برابر خورشید بهتر محافظت می شوند.

مطالعات دیگری که می گوید خوردن روغن زیتون به بهبود زخم در قربانیان سوختگی یاری می نماید، حاکی از اهمیت این روغن برای سلامت پوست است.

سبزی های برگ دارسبزی های برگ دار سرشار از ویتامین، مواد معدنی و همین طور آنتی اکسیدان قوی لوتئین هستند. این مواد به افزایش سطح آبرسانی به پوست یاری می نمایند و چین و چروک ها را از بین می برند. طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا خوردن دو تا سه وعده سبزیجات تیره در روز خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.1

آب کیویآنتی اکسیدان های موجود در کیوی از قبیل: ویتامین ث. و ویتامین ای، برای کاهش آسیب های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد بسیار مفید است. ویتامین ث موجود در کیوی به فراوری کلاژن یاری می نماید؛ کلاژن نوعی پروتئین بافت همبند است که سبب استحکام پوست انسان می گردد. با افزایش سن فراوری کلاژن کاهش یافته و خاصیت ارتجاعی پوست از دست می رود. مواد تحریک نماینده کلاژن مانند عصاره کیوی به محصولات مراقبت از پوست اضافه می شوند تا با استحکام بخشیدن به بافت پوست، ظواهر و نشانه های پیری پوست را به تعویق بیندازند.

آب کلمبرگ های کلم غنی از ویتامین کا هستند؛ یک ماده مغذی مفید برای جلوگیری از بیماری های قلبی و پوکی استخوان. آب کلم بعلاوه حاوی مواد معدنی از جمله منگنز، مس، کلسیم، آهن و منیزیم به همراه ویتامین های ب. 6، ب. 1، ب. 2، ویتامین ای، فیبر و اسید های چرب غیر اشباع است.

آب انگورپوست و دانه های انگور برای سال ها در محصولات زیبایی ضد پیری استفاده شده است. انگور حاوی رسوراترول است؛ آنتی اکسیدانی که به مبارزه با نشانه های پیری می رود.

آب گوجه فرنگیحاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است. رنگدانه کاروتنوئید و مواد شیمیایی گیاهی موجود در این نوشیدنی منجر به مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد می رود. رادیکال های آزاد از عوامل اصلی آسیب به سلول ها و افزایش سرعت پیری هستند.2

پاستا و برنج سبوس دارمواد غذایی در طی روز انرژی بدن را تامین می نماید و مصرف قندها برای تامین این انرژی لازم است بنابراین بخشی از رژیم غذایی فرد را قندها تشکیل می دهد. پاستای سبوس دار نمونه عالی از قندهای پیچیده است زیرا سرشار از فیبر است و نسبت به پاستای معمولی، 2 برابر آهن بیشتری دارد. برنج سبوس دار نیز که مصرف آن توصیه می گردد سرشار از فیبر و ویتامین های Bاست.

سویازنان در دوران یائسگی برای حفظ مقدار استروژن به سویا رو می آورند. سویا می تواند علایم گرگرفتگی را از بین ببرد و در برابر بیماری های آلزایمر، پوکی استخوان و بیماری قلبی از بدن محافظت کند. به هنگام خرید، محصولات تخمیر شده سویا بهتر هضم می گردد و بنابراین مغذی تر است.

آواکادوواین میوه منبع خوب چربی های تک اشباع نشده است که در کاهش مقدار کلسترول مضر مفید است. این میوه منبع خوب ویتامین Eاست و به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از افتادگی آن یاری می نماید. علاوه بر آن ویتامین Eمانع از گرگرفتگی و تجمع آب در بدن و فشار خون بالا می گردد.

سیرمصرف یک حبه سیر به صورت خام و یا پخته بدن را در مقابله با سرطان و بیماری قلبی محافظت می نماید. آنالیز انجام گرفته در آمریکا روی بیش از 41 هزار زن بین 55 تا 69 سال که حداقل هفته ای یک حبه سیر مصرف می کردند نشان داد که آنان 50 درصد کمتر در معرض خطر بروز سرطان روده قرار داشتند. آنالیز دیگر که در هند انجام گرفته معین نمود که سیر مقدار کلسترول را کاهش می دهد و نسبت به آسپرین در رقیق کردن خون موثر است و در نتیجه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

زنجبیلاین ادویه ریشه ای سیستم گردش خون و هاضمه را تقویت می نماید و برای افراد مسن موثر است. علاوه بر آن زنجبیل به برطرف دردهای روماتیسمی نیز یاری می نماید.

آببرای حفظ سلامت روزی حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید. آب در دفع سموم بدن یاری می نماید. برای خوردن آب تنها به احساس تشنگی خود اکتفا نکنید زیرا که با بالا رفتن سن احساس تشنگی نیز کاهش می یابد سعی کنید اغلب آب و مایعات مغذی از جمله آب میوه و سبزی طبیعی، شیر کم چرب، آب گوشت و یا مرغ، چای بخورید.3

پی نوشت:

1.www.jamejamonline.ir

2.www.yjc.ir

3.www.vista.ir

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7867

به "مواد غذایی که باعث می شوند دیرتر پیر شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که باعث می شوند دیرتر پیر شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید