نگرانی از تورم نمره در میان پایه ها، تأکید بر ارزشیابی آغازین دانش آموزان

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به مدارس و معلمان تأکید کردیم تا به ارزشیابی های آغازین سال تحصیلی متفاوت تر نگاه نمایند.

نگرانی از تورم نمره در میان پایه ها، تأکید بر ارزشیابی آغازین دانش آموزان

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در شرایط کرونا کیفیت آموزش را چگونه ارزیابی می کنید، اظهار کرد: حق نداریم واقعیت ها را بیان نکنیم یا وارونه جلوه دهیم.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که آموزش در فضای مجازی به دلیل محدودیت هایی که دارد با کیفیت بالایی همراه نیست، اضافه نمود: هرکسی در اطراف خودش یک دانش آموز دارد که می تواند تصور کند از نظر کیفیت یادگیری چه اتفاقی برای آن دانش آموز می افتد.

کمرئی افزود: معلم نقش تسهیل گر یادگیری را دارد و از گفت وگو با دانش آموز گره های ذهنی وی را تشخیص داده و متناسب با آن راهبردهای تدریس را مورد استفاده قرار داده و او را راهنمایی نموده، سؤالاتش را پاسخ می دهد. بعلاوه تکالیفی برای وی معین می نماید و یادگیری عمیق تر می گردد. اما در فضاهایی که ماهیت تعاملی کمتری دارند آن تعامل شکل نمی گیرد و کیفیت یادگیری افت می نماید.

وی اضافه نمود: به عبارت دیگر در جاهایی که دسترسی وجود ندارد، درسنامه می دهند که ماهیت تعاملی ندارد یا تلویزیون هم مطلقا ماهیت تعاملی ندارد و کیفیت یادگیری قابل قبول نیست .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: نتیجه ارزیابی های ما هم نشان می دهد که تحت تأثیر همین محدودیت هایی که ابزار و روش ها داشته اند و اجتناب ناپذیر هم بوده است و با این محدودیت هایی که وجود دارد بر اساس شواهد و قراین و نه مطالعات علمی، می بینیم که نمرات دانش آموزان در بعضی پایه ها و درس ها تورم دارد.

وی شرح داد: تورم به معنای این است که اگر در یک درسی، میانگین نمرات در شرایط عادی غیرکرونایی 12 بوده است اکنون به 15 و 16 رسیده است و غیرعادی جلوه می نماید زیرا روندهای ما در رشد، روندهای چند صدمی است. وقتی تورم دارد یعنی تمایل سیستم آموزشی برای اینکه این دانش آموزان را عبور دهد یا اینکه نتوانسته است در مرحله سنجش و ارزشیابی یک سنجش واقعی از اندازه کیفیت و یادگیری داشته باشد نمره دانش آموز را داده است و می توانیم تحلیل کنیم که اهداف آموزشی محقق نشده است اما نمره افزایش پیدا نموده است؛ تورم نمره بیشتر در میان پایه هاست.

کمرئی با بیان اینکه یکی از دغدغه های فکری ما این است که افت پنهان و آشکار رخ داده باشد البته فقط منحصر به کشور ما نیست و در سطح دنیا این رخ داده است، ادامه داد: سال جاری طرح تعمیق یادگیری دانش آموزان را ارائه دادیم که در قالب کلاس های تقویتی و جبرانی تابستان دنبال شد و توصیه هایی در آن طرح داشتیم که مدارس و معلمان به ارزشیابی های آغازین متفاوت تر نگاه نمایند.

وی توضیح داد: معلم این کار را انجام می دهد که دریابد سال گذشته چه اندازه یادگیری حاصل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7806

به "نگرانی از تورم نمره در میان پایه ها، تأکید بر ارزشیابی آغازین دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از تورم نمره در میان پایه ها، تأکید بر ارزشیابی آغازین دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید