پیش بینی تاثیر کرونا بر رشد فراوری ملی ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، نتایج یک پژوهش با در نظر دریافت اثرات شیوع بیماری کووید-19 در ایران نشان می دهد که فراوری با فرض ثبات سایر شرایط در بهترین سناریو دارای رشدی معادل 4.17- درصد خواهد بود. در بدترین سناریو رشد می تواند تا 17.5- درصد کاهش یابد.

پیش بینی تاثیر کرونا بر رشد فراوری ملی ایران

به گزارش خبرنگاران، از روزهای آخر سال 2019 که خبر پدیدار شدن ویروس کرونا در چین به گوش همگان رسید، تا به امروز که شیوع گسترده و سریع آن موجب پدید آمدن پاندمی کووید-19 شده است،این ویروس شمار زیادی از مردم کشورهای مختلف را مبتلا نموده و تعداد زیادی را نیز به کام مرگ کشانده است.

پس از آن که این بیماری به یک پاندمی تبدیل شد و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی درگیر آن شدند، اقتصاد جهانی دچار رکود بزرگی شده است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در پژوهشی با عنوان تاثیر پاندمی کرونا بر پیش بینی رشد فراوری ملی سال 1399 این موضوع را آنالیز نموده است.

در بخشی این مقاله که توسط سید محمد موسی مطلبی نوشته شده است، آمده است: این مقاله برای دستیابی به هدف خود، اندازه گیری آثار شیوع کووید-19 بر فراوری ناخالص داخلی و رشد اقتصادی کشور، از روش تحلیلی با به کارگیری سناریو استفاده می نماید بنابراین در شروع به دلیل نبود داده های آماری مناسب، آثار کووید-19 را با استفاده از منابع موجود در مقالات و گزارش های پژوهشی، نشریه ها، خبرگزاری ها و گفت وگوهای صاحب نظران و مجریان تحلیل می نماید. پس از آن بر اساس چهار سناریوی با احتمال بالاتر از سناریوهایی که مکنزی طراحی نموده، به میزان فراوری ناخالص داخلی و رشد اقتصادی متاثر از کووید-19 در هر سناریو می پردازد.

نویسنده این مقاله پس از بیان پیشینه پژوهش و آثار اقتصادی کووید-19 بر اقتصاد جهانی، فراوری ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در ایران پیش از پاندمی کووید-19 را ذکر نموده است.

مطلبی می گوید: اتاق ایران، شاخص مدیران خرید(شامخ) در اسفند 1398 را 31.39 واحد خاطرنشان کرد. این شاخص نسبت به بهمن 98 بالغ بر 16.23 واحد معادل 15.7 درصد افت نموده است که از دورنمای رکود اقتصادی از نظر فعالان اقتصادی حکایت دارد. همچنین در اسفند ماه از میان همه مولفه های اثرگذار شامخ، زیرشاخص انتظارات فراوری در ماه آینده به کمترین مقدار رسیده است که از وخامت دورنمای فراوری در فروردین 99 حکایت دارد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: پاندمی کووید-19، اقتصاد را هم با شوک طرف عرضه و هم شوک طرف تقاضا روبرو نموده است. کاهش عرضه نیروی کار و تامین مواد اولیه فراوری از یک سو باعث کاهش فراوری شده و از سوی دیگر موجب کاهش تقاضا می گردد. تعطیلی کسب وکارها، تعدیل نیروی کار و در نتیجه کاهش درآمد خانوار را در پی دارد که کاهش تقاضا را به همراه می آورد. همچنین عدم اطمینان نسبت به آینده موجب پس انداز بیشتر و در نتیجه کاهش بیشتر مصرف و در نهایت کاهش تقاضا می گردد.

نویسنده این مقاله پس از آنالیز مباحثی در حوزه اقتصاد کلان، تجارت داخلی و خارجی، درآمد ارزی، بازارهای اقتصادی به بیان مطالبی درباره بخش های اقتصادی متاثر از پاندمی کووید-19 پرداخته است.

در این پژوهش بیان شده است: پیش بینی مدیریت سلامت و اقتصاد در شرایط کرونا بستگی به این دارد که ویروس چگونه گسترش می یابد و جامعه چگونه به شیوع آن پاسخ می دهد و مداخلات در حوزه سلامت و اقتصاد، چه قدر کارآمد و به هنگام است. برای آنالیز بهتر این که چه باید کرد، سناریوهایی که مکنزی طراحی نموده است را به کار می بریم. در این سناریوها، دو محور عدم قطعیت ویروس و پاسخ سلامت عمومی به آن و اثرگذاری پاسخ عمومی از یکسو و اثرات انعکاسی و پاسخ سیاستی اقتصادی و اثرگذاری سیاست اقتصادی دولتی از دیگر سو،9 سناریو را به دست می دهد.

در این پژوهش نتایج برآورد فراوری ناخالص داخلی سال 1399 ناشی از کووید-19 در چهار سناریو در جدول زیر ارائه شده است. در این روش باید دقت گردد که سایر عوامل موثر بر فراوری ناخالص ملی در نظر گرفته نشده است. به این معنی که عوامل شتاب دهنده رشد مانند بهره وری، سرمایه گذاری، نوآوری و ... یا عوامل مانع رشد مانند تحریم ها و... در این فرایند محاسبه نشده است.

این محقق در بخش پایانی مقاله خود توصیه های سیاستی را نیز بیان نموده است.

این پژوهش در دومین ویژه نامه کرونای فصلنامه ارزیابی تاثیرات اجتماعی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4507

به "پیش بینی تاثیر کرونا بر رشد فراوری ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی تاثیر کرونا بر رشد فراوری ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید