چرا گوایدو بازداشت نمی شود؟

به گزارش پرسینا بلاگ، این یک ابهام ماندگار و سؤال اساسی و بی پاسخ در ونزوئلا طی ماه های اخیر بوده که چرا خوآن گوایدو با وجود معرفی غیرقانونی خود به عنوان رئیس جمهوری موقتی این کشور بازداشت نشده و به چه سبب عدم پایبندی اش به مبادی قانونی وی را به سرعت از صحنه سیاست این کشور محو نکرده است؟

چرا گوایدو بازداشت نمی شود؟

او طوری روز سه شنبه در فرودگاه سیمون بولیوار ظاهر شد و برای حاضران دست تکان داد که خیلی ها پرسیدند آیا همه مجاری قانونی برای حکومت وی فراهم آمده و اگر چنین است، چرا ارکان حکومتی ونزوئلا فاقد صراحت لهجه در این زمینه است. البته خوآن گوایدو به این سبب که سخنگوی کنگره ملی ونزوئلا به حساب می آید، از مصونیت سیاسی برخوردار است و پیگرد قضایی وی غیرممکن است. اما وقتی نیکولاس مادورو با ابزاری غیرموجه و به شکلی غیر قانونی و ناکامل کنار گذاشته شده، بدیهی است که این سؤال پرسیده شود چرا در یک کشور واجد دستگاه های اداری و سیاسی و قضایی ، عملکردهایی چنین متضاد وجود دارد و چرا تکلیف چنین مسأله مهمی را یکسره و کار یکی از دو مدعی عنوان ریاست جمهوری را تأیید نهایی و به تبع آن دیگری را حاشیه نشین نمی کنند.

روزنامه های ونزوئلا نوشته اند جمع آوری قضات لازم به قصد صدور حکم بازداشت گوایدو و نشاندن وی بر سر جایش هنوز ممکن نشده اما چگونه می توان چنین ضعفی را از دیوان عالی یک کشور مستقل پذیرفت؟ این تضادها در حالی شکل گرفته که خیلی از طرفداران مادورو به زندگی و فعالیت های عادی خود مشغولند و هرگونه تأیید و به رسمیت شناختن گوایدو را اقدامی در جهت منافع امریکا می دانند که بانی قضایای اخیر در کاراکاس و جلو انداختن گوایدو در بازی های قدرت بوده است. امریکا با جسارتی زننده به صراحت گفته است که نسبت به صدور هرگونه حکم بازداشت و منع فعالیت های سیاسی گوایدو عکس العمل نشان خواهد داد و همین گونه حمایت ها سبب شده گوایدو اخیراً برای چند سفر خارجی کاراکاس را ترک گوید و حکم یک دادگاه عالی ونزوئلا را در مورد منع سفرهای خارجی اش به بازی بگیرد. گوایدو در بازگشت به کاراکاس هم با مسئله ای روبرو نشد و کنندگان وزارت کشور و اداره مهاجرت ونزوئلا روی پاسپورت او مهر تأیید زدند و حتی گارد ملی ونزوئلا هم که همیشه از نیروهای نظامی قدرتمند و ویژه در اختیار مادورو بوده، عکس العملی در این خصوص از خود بروز نداد. اینها نشانگر تضعیف فزاینده دولت و امیدوارتر شدن تدریجی گوایدو برای در دست دریافت حکومتی است که وجاهت قانونی برای تصدی و تملک آن ندارد. برخی رسانه های طرفدار گوایدو مدعی شده اند که در نظرسنجی ها 70 درصد پرسش شونده ها موافقت خود را با قدرت دریافت وی ابراز داشته اند ولی نیروهای مخالف گوایدو با وجود بی پایه بودن این ادعا، فاقد وحدت لازم برای عیان کردن این موضوع و ساقط سازی وی نشان داده اند.

از سوی دیگر تحریم های رو به رشد امریکا روی دولت و صنایع ونزوئلا به آرامی رژیم مادورو را از مکانیسم های معمولی خویش دور کرده و چند وزیر دولت مادورو معترفند که امریکا و جاسوسانش با اطلاع داشتن از مجاری و عملکردهای اقتصادی دولت، این عرصه را محدود ساخته و بنیه اقتصادی وزارتخانه ها را به حداقل رسانده اند و امیدوارند همین تدابیر به آرامی مادورو را ساقط کند.

نظر برخی طرفداران مادورو نیز این است که او فاقد کاریزما و قدرت سلف خود چاوز است که حتی در روبروه با مسائل بزرگ تر قاطعانه عمل و بسط دهندگان ناآرامی ها را به سرعت حذف می کرد. امروزه مادورو در حالی از تکرار دستاوردهای او درمانده است که قدرت هایی مانند روسیه و چین، گوایدو را غیرقانونی شمرده و گفته اند برای حفظ حکومت مادورو از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 203

به "چرا گوایدو بازداشت نمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوایدو بازداشت نمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید