کمیسیون بنگاه معاملات املاک در ایران منصفانه است!؟

به گزارش پرسینا بلاگ، پدر املاک ایران می گوید کمیسیون مشاوران املاک در امارات متحده عربی 6 درصد،کانادا 6 درصد و ترکیه 6 درصد از قیمت کل را شامل می شود و همچنین سازمان بین المللی اروپا نیز 6 درصد را پذیرفته است؛ با این وجود این رقم در ایران حدود 3 درصد است.

کمیسیون بنگاه معاملات املاک در ایران منصفانه است!؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، پرداخت کمیسیون املاک با افزایش اجاره بها و قیمت فروش به عنوان بخش قابل توجهی از قیمت ملک برای موجر و مستاجر و همچنین خریدار و فروشنده به شمار می رود این درحالیست که برخی از کارشناسان دادگستری معتقدند نقش بنگاه های املاک را نباید در قیمت تمام شده مسکن نادیده گرفت!

فرزان شیروان بیگی کارشناس ارشد دادگستری در گفتگو با خبرنگار شهر فردا با اشاره به نقش بنگاه های املاک در قیمت تمام شده مسکن می گوید :درحالی مشاوران املاک در بخش ساخت وساز معتقدند سازمان نظام مهندسی ساختمان با تعریف تعرفه های غیر متعارف باعث افزایش قیمت تمام شده ملک می شوند که با قاطعیت باید گفت نقش بنگاه ها در این ماجرا پررنگ تر از هر صنف دیگری است!

مدیر کل سابق تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شرح داد: مهندسین ساختمان بر اساس قوانین وزارت راه و شهرسازی به ازاء هرمترمربع از ملکی که در ساخت آن مشارکت تام داشته اند تعرفه دریافت می کنند این درحالیست که مشاوران املاک بدون کوچکترین دخالتی در ساخت بنا و صرفا برای حق شور تعرفه قابل توجهی از کل مبلغ فروش یا اجاره را دریافت می کنند که سهم بیشتری در قیمت تمام شده مسکن دارد.

دنیا 6 درصد حق کمیسیون به مشاوران املاک می دهد

پدر املاک ایران نیز در گفتگو با خبرنگار شهر فردا با اشاره به الگوی پرداخت حق کمیسیون در سایر کشور های دنیا می گوید: کمیسیون مشاوران املاک در همه دنیا شناخته شده و در ازای معرفی خریدار و فروشنده مناسب به یکدیگر پرداخت می شود.

مصطفی قلی خسروی اضافه نمود: مشاوران املاک در واقع به ازای دلالی در بازار مسکن در قبال معاملات اجرا شده در این بازار عایدی می برند که نباید برای سایر اثرگذاران در بازار مسکن گران جلوه کند.

کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: دلالی در ایران به علت سوء استفاده برخی در سایر بخش های اقتصادی دارای بار منفی شده در حالیکه دلالی بذات عنصر اصلی بازارهای اقتصادی است و به عنوان یک علم پذیرفته شده است.

پدر املاک کشور شرح داد: کمیسیون مشاوران املاک در امارات متحده عربی 6 درصد،کانادا 6 درصد، ترکیه 6 درصد از قیمت کل را شامل می شود و همچنین سازمان بین المللی اروپا نیز 6 درصد را پذیرفته است؛ با این وجود این رقم در ایران حدود 3 درصد است.

جدیدترین نرخ کمیسیون مشاوران املاک

وی با اشاره به پیشینه نرخ مشاوره املاک گفت: این نرخ قبل انقلاب %5 درصد برای واحدهایی با ارزش 20 میلیون تومان و یک چهارم درصد برای واحدهای تا 100 میلیون و بالای این مقدار صفر در نظر گرفته شده بود.

قلی خسروی اضافه نمود: پس از انقلاب این نرخ به %5 درصد برای واحدهای با ارزش 30 میلیون و %75 درصد برای واحدهای با ارزش 50 تا 100 میلیون تعریف شد همچنین 1.4 درصد نیز برای واحدهای با ارزش 100 میلیون به بالا در نظر گرفته شد که مصوبه آن تا سال 1379 به همین قرار بود؛ البته از آن سال تا سال 94 که آخرین بازنگری بر نرخ مشاوره املاک صورت گرفت رایزنی های فروانی با سازمان حمایت و کمیسیون های ناظر و اتحادیه صورت گرفت.

پدر املاک ایران تاکید کرد: نرخ کمیسیون بنگاه های املاک برای معاملاتی که ارزش آنها تا 30 میلیون تومان است، 5% درصد حق کمیسیون از طرفین معامله دریافت می شود. از سوی دیگر در معاملاتی که ارزش آنها بین 30 تا 50 میلیون تومان است 0.75 درصد حق کمیسیون از طرفین معامله اخذ می شود و همچنین در معاملاتی که ارزش آنها بین 50 تا 100 میلیون تومان است، 0.5 درصد حق کمیسیون از طرفین معامله دریافت می شود.

وی ادامه داد: مابه التفاوت معاملات بیش از 100 میلیون تومان هم 0.25 درصد مشخص شده که متقاضیان در بازار مسکن باید در جریان این موضوع باشند که اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده معاملات مسکن نیز 6 درصد حق کمیسیون معامله را شامل می شود که باید مشاوران املاک از آنها دریافت کنند.

منبع:شهرفردا

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1654

به "کمیسیون بنگاه معاملات املاک در ایران منصفانه است!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون بنگاه معاملات املاک در ایران منصفانه است!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید