گذری بر تاریخ هلند در موزه ریکس

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی موزه ها علاوه بر نگهداری کامل از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری، در خصوص آثار و شواهد به جای مانده از انسان و محیط زیست او نیز کنکاش می نماید و از این جهت برای بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار نقش مهمی دارد. موزه ریکس در هلند یکی از همین مجموعه هاست.

گذری بر تاریخ هلند در موزه ریکس

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

موزه ملی آمستردام که در خیابان کالورسترات هلند واقع شده، با نام موزه ریکس نیز شناخته می گردد. این موزه یکی از اصلی ترین و عظیمترین مجموعه های ملی هنر و تاریخ هلند است و مردم آن را یک موزه ملی می دانند.

دولت هلند در سال 1795 تصمیم گرفت برای حراست از میراث ملی کشورش موزه ای در شهر لاهه بنا کند. آن موقع این موزه میزبان 200 اثر هنری بود که بیشتر آن متعلق به شهروندان هلندی بود. از آنجایی که ساختمان ابتدایی این موزه در شهر لاهه توانایی میزبانی از آثار بیشتر را نداشت، دولت تصمیم گرفت مجموعه ای اختصاصی با هدف نگهداری دائمی از آثار ملی در شهر آمستردام تاسیس کند.

اینگونه بود که ساختمان این موزه برای همواره به آمستردام منتقل و طراحی آن در سال 1876 به پیر کایپریش سپرده شد. گروه این معمار توانست مجموعه تکمیل شده موزه را در سال 1885 برای ارائه خدمات به علاقه مندان بازگشایی کند.

پیر کایپریش به عنوان معمار بنای این موزه، ساختمان آن را با ترکیبی از معماری عصر رنسانس و گوتیک طراحی کرد که البته مردم هلند آن را اثری کاملا غیر هلندی می دانستند.

با افزایش تعداد علاقه مندان و بازدیدنمایندگان در دهه 1900 و پس از آن، موزه به علت برخورداری از امکانات غیرمدرن احتیاج به بازسازی پیدا کرد و در حدود سال 2003 بود که برای بازسازی و بازسازی به مدت 10 سال تعطیل شد. البته در این بازسازی ساختار اصلی موزه تغییری پیدا نکرد اما برای به نمایش گذاشتن آثار، بخش های جداگانه ای طراحی و ساخته شده است.

رئیس موزه ریکس پس از نوسازی این بنا گفته است در موزه جدید از میان دوره ها عبور می کنیم. هدف، ایجاد احساسی از زیبایی است که در رابطه با هنر هلندی و زمان آن باشد.

همانطور که گفته شد موزه ریکس پس از 10 بازسازی در سال 2013 مجددا بازگشایی شد و علاقه مندان و گردشگران زیادی توانستند دوباره از مجموعه منحصر به فرد این موزه که شاهکاری از هنرهای دوران طلایی هلند در قرن 17 است، دیدن نمایند.

در این موزه حدود یک میلیون اثر هنری، اسناد و تندیس های بی نظیر، عتیقه جات گوناگون مانند مبلمان های قدیمی، سفال دلف، ظروف نقره، مدل های کشتی و خانه های عروسکی به نمایش گذارده شده و همین موارد است که باعث شهرت جهانی این مکان میان مردم شده است.

موزه ریکس میزبان آثار هنری و میراث ملی بسیاری از دوره های مختلف تاریخ است؛ برای مثال می توان به آثاری از دوران طلایی یونان که در طبقه دوم این موزه به نمایش درآمده است، اشاره نمود.

از دیگر ویژگی های موزه ملی هلند می توان به نمایش مجموعه آثار برجسته عصر طلایی هلند در سال های 1620 تا 1680 اشاره نمود. این موزه پس از بازسازی نیز تاریخ هنر از قرون وسطی تا قرن 20 میلادی را برای بازدیدنمایندگان روایت می نماید.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این موزه نمایش نقاشی های معروفی چون نگهبان شب، زن شیردوش، زنی در حال نامه خواندن، آسیاب بادی در ویجیک بیج دوورستد و شهردار دلف و دخترش است. هر کدام از این نقاشی ها اثر نقاشان معروفی چون رامبرانت، فرمیر، جودیت لیستر، آنتون ماو، وان روییشدال، جان آستین، جرارد دو و وون گوگ است.

یکی از نقاشی های این موزه که از آثار رامبراند است، اثر معروف موعظه مسیح نام دارد؛ در این تابلو مسیح جمعی از پیروان را موعظه می نماید. بعضی از کلام او مدهوش شده اند و بعضی دیگر با بدگمانی و بی حوصلگی به او نگاه می نمایند. این نقاشی از آثار سیاه قلم رامبراند است.

یکی دیگر از نقاشی هایی که در این موزه به نمایش درآمده و از شهرت بالایی میان هنرمندان این حوزه برخوردار است، زن شیردوش است؛ یوهانس فرمیر در این اثر از زندگی بومی و خانوادگی الهام گرفته و زنی قوی جثه را نشان می دهد که در آشپزخانه در حال کار است.

این آثار به علت اینکه تکه ای از تاریخچه و هویت کشور هلند به حساب می آید، هر سال تعداد زیادی از گردشگران و علاقه مندان تاریخ را به خود جذب نموده و برای ساعاتی گذر زمان را از خاطر بازدیدنمایندگان می برد.

در حال حاضر علاقه مندان و بازدیدنمایندگان از موزه رکس می توانند تماشاگر 8000 اثر به طور هم زمان در این مجموعه باشند که با قدم زدن در یک ورودی عظیم از نوری که از سقف شیشه ای این موزه به داخل می تابد لذب برده و گذر تاریخ هلند را نظاره گر باشند.

نباید از یاد برد که این موزه میزبان یکی از قدیمی ترین و عظیمترین کتابخانه های هنر و تاریخ هلند به نام کتابخانه کایپرز است که بنای آن پس از نوسازی فضای موزه بدون تغییر به شکل، باقی مانده و در حال حاضر دانشمندان و دانشجویان زیادی از آن بهره می برند.

منابع:

www.iamsterdam.com

www.amsterdam.info

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5231

به "گذری بر تاریخ هلند در موزه ریکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری بر تاریخ هلند در موزه ریکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید