تاسیس مرکز مطالعات میان رشته ای در زنجان

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/زنجان معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: مرکز مطالعات میان رشته ای در زنجان تاسیس می گردد.

تاسیس مرکز مطالعات میان رشته ای در زنجان

مهدی قائمی ظهر امروز در نشست خبری نخستین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته ای در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه ابلاغ دستورالعمل های طرح تحول آموزش پزشکی از سال 94 بوده است، اضافه کرد: این برنامه دارای 11 بسته است که تعدادی از بسته ها شامل کارهای روتین دانشگاه بوده ولی با رویکردی نوآورانه و توسعه ای به آن ها نگاه می گردد و این بسته ها برای ارتقای کارهای روزمره دانشگاه علوم پزشکی استان طراحی شده است.

وی در رابطه با بسته های نخستین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته ای، اضافه کرد: بسته دیگر طرح تحول آموزش، آینده نگاری و مرجعیت جزئی از دانشگاه های نسل سوم هستند و این دانشگاه ها کارآفرین بوده و علاوه بر فراوری علم، فراوری ثروت نیز دارند و دانشگاه های نسل سوم و چهارم باید برنامه های اقتصاد مقاومتی را نیز پیش ببرند.

این مسئول، بسته ایجاد زبان بین المللی و بین المللی سازی را از بسته دیگر طرح تحول آموزش نام برد و توضیح داد: تبادل استاد و دانشجو در این راستا بوده و دانشگاه علوم پزشکی زنجان سال جاری 34 نفر دانشجوی خارجی جذب نموده و قدم های ابتدایی را به منظور ارتقای دانشگاه در سطح بین المللی برداشته است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مولفه دیگر نسل سوم و چهارم دانشگاه ها، ایجاد رشته ها و دانش های بین رشته ای است، اعلام نمود: اکنون دانشگاه های کشور به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم پیش می فرایند که اگر دانشگاه در این راستا گام بردارد، وابستگی به بودجه دانشگاه کاهش پیدا می نماید. فلسفه پیدایش رشته های بین رشته علوم جدید، موضوعات جدید در جامعه پیش می آید که رشته های سنتی در این رابطه تاثیرگذار هستند.

دبیر اجرایی سمپوزیوم نیز در ادامه این نشست خبری، اظهار کرد: اکنون جامعه سلامت دنیای به جایی رسیده که رشته های سنتی موجود تکاپوی دانشگاه علوم پزشکی در ایران را نمی دهد و بسیاری از عرصه ها هستند که امروز دنیا متوجه آن شده، به طور مثال جامعه شناسی سلامت و سیاست گذاری سلامت و اخلاق پزشکی که وارد علوم پزشکی شده که در واقع یک دگردیسی در پزشکی ایجاد شده است.

مهرداد حمیدی اضافه کرد: با توجه به سابقه دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان قطب نانوفناوری، این مأموریت از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه ابلاغ شده و هدف آن ارائه الگوی مدون و همه جانبه برای توسعه میان رشته ای در دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی توضیح داد: رصد و پایش پیشرفت دانش های میان رشته ای از ابتدا تاکنون از اهداف دیگر برگزاری این سمپوزیوم بوده ولی تاکنون این هدف روش مند و سیستم مدار نبوده است. اکنون باید نقاط قوت و ضعف این مسئله را بسنجیم و کارهای اجرا شده در این زمینه را آنالیز نموده تا برنامه های امروز تعیین گردد و باید مدل توسعه گرا و همه جانبه و جامعه نگر برای توسعه رشته های میان رشته ای برای کشور و فرزندان خود و نسل های آینده به یادگار گذاشته و سندی با توجه به زیست بوم ایران ارائه دهیم تا برای آیندگان ریل گذاری درستی ایجاد گردد.

این مسئول با بیان اینکه امروزه در زمینه مطالعات میان رشته ای نیازمند مدل ملی هستیم، ادامه داد: تاکنون مدل موجود در دانشگاه ها وارداتی بوده است که اکنون کشور باید یک مدل ملی داشته باشد تا در راستای توسعه متوازن و پایدار آموزش و پژوهش و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان مجری عمل کند.

دبیر اجرایی سمپوزیوم اضافه کرد: این سمپوزیوم با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت آموزش عالی و نیز تعدادی از ارگان ها و سازمان ها مرتبط برگزار خواهد شد. در این سمپوزیم کوشش می گردد از همه توان موجود در کشور استفاده گردد و با هدف شناسایی استعدادها در سراسر کشور و به کارگیری آن ها پیش رویم.

این مسئول توضیح داد: این سمپوزیوم شروع راه بوده و در واقع فراخوان کشوری است تا دست در دست هم داده و در آینده نزدیک در گستره بین المللی نیز توسعه یابد و در قالب انستیتو از اندیشمندان سراسر دنیا و تجارب آن ها استفاده کنیم.

حمیدی اعلام نمود: اهداف مهم سمپوزیوم، آنالیز و جمع آوری و پایش پیروز دنیای بوده و از تجارب پیروز و حتی ناپیروز در این زمینه برای نگاه واقع بینانه تر استفاده گردد. ارائه یک الگوی همه جانبه برای توسعه میان رشته ای که یک هدف مهم در این زمینه بوده، برای ساخت یک الگوی روزآمد ملی و برای کل کشور ارائه می گردد تا بتوانیم به حوزه های میان رشته ای دست یابیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2586

به "تاسیس مرکز مطالعات میان رشته ای در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس مرکز مطالعات میان رشته ای در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید