ترکیه به بیانیه 5 کشور علیه فعالیت آنکارا در دریای مدیترانه و لیبی پاسخ داد

به گزارش پرسینا بلاگ، وزارت خارجه ترکیه بیانیه مشترک امارات، مصر، یونان، فرانسه و قبرس در محکومیت فعالیت آنکارا در دریای مدیترانه و لیبی را دلیلی بر دوگانگی معیارهای آنها دانست.

ترکیه به بیانیه 5 کشور علیه فعالیت آنکارا در دریای مدیترانه و لیبی پاسخ داد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای در این باره تأکید کرد: بیانیه مشترک وزرای خارجه امارات، مصر، یونان، فرانسه و قبرس درباره دریای مدیترانه دلیلی بر دوگانگی معیارهای این کشورهاست.

در این بیانیه آمده است: ترکیه محاسبات این کشورها برای بی ثبات کردن منطقه و حمایت از کودتاچیان را ناکام گذاشت اما درباره مصر باید بگوییم که دولت حاکم در مصر به جای گفت وگو با ترکیه ترجیح داد تا از حقوق و منافع ملت خود در حوزه مدیترانه به سود قدرت های خارجی که به آنها اجازه مداخله داده است، چشم پوشی کند.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه آورده است: هیچ چیزی جز خصومت با ترکیه دلیل آن نبوده تا امارات که هیچ ارتباطی با دریای مدیترانه ندارد، در این بیانیه حضور داشته باشد. برقراری ثبات در منطقه با تشکیل ائتلاف شرور محقق نخواهد شد و گفت وگو و همکاری شفاف و واقعی تنها راه تحقق آن است.

این وزارتخانه در ادامه از کشورهای مذکور خواست که عاقلانه و طبق قوانین بین المللی رفتار کنند.

وزارت خارجه ترکیه خطاب به فرانسه نیز تأکید کرد، به نظر می رسد دولت پاریس با توجه به ضربه سنگینی که در شمال سوریه خورد و در تشکیل دولت کوچک تروریستی (کردی) در شمال سوریه ناکام ماند، به ائتلاف شرارت و ضد ترکیه پیوسته است.

به همین دلیل، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی این بیانیه را مداخله آشکار در امور داخلی لیبی خواند.

این وزارتخانه در ادامه تأکید کرد که دولت لیبی به عنوان یک دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی از حق قانونی برای دفاع از منافع کشور لیبی و منافع اقتصادی ملت آن برخوردار است.

وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی همچنین درباره توافقنامه دریایی و امنیتی خود با ترکیه گفت: توافقنامه لیبی و ترکیه به عنوان دو کشور در حوزه دریایی مدیترانه طبق قوانین بین المللی امضا شده است و بر حقوق هیچ طرف سومی تأثیر نمی گذارد.

این وزارتخانه در ادامه نسبت به حضور امارات در کنار چهار کشور دیگر در این بیانیه ابراز تعجب کرد.

مصر، امارات، فرانسه، یونان و قبرس دوشنبه شب در بیانیه ای مشترک آنچه را مداخله نظامی ترکیه در لیبی و فعالیت غیرقانونی ترکیه در دریای مدیترانه نامیدند، محکوم کردند.

وزرای خارجه کشورهای مذکور در این بیانیه تأکید کردند که فعالیت ترکیه در منطقه اقتصادی قبرس و آب های منطقه ای آن نقض صریح قانون بین المللی است.

پنج کشور مذکور همچنین نقض حریم هوایی یونان توسط آنکارا را محکوم کردند و پرواز هواپیماهای آن بر فراز مناطق مسکونی و آب های منطقه ای یونان را نقض قانون بین المللی خواندند.

وزرای خارجه مصر، امارات، فرانسه، یونان و قبرس در ادامه نتایج نشست هفتم ژانویه گذشته در قاهره برای برقراری ثبات در مدیترانه شرقی را ستودند و نسبت به تشدید اقدامات تحریک آمیز مداوم در مدیترانه شرقی ابراز نگرانی کردند.

این کشورها همچنین خواستار احترام ترکیه به حاکمیت تمامی کشورها و حقوق اصلی آنها در مناطق دریایی مدیترانه شرقی شدند و بار دیگر تأکید کردند که توافقنامه دریایی و امنیتی میان آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی در تعارض با قانون بین المللی و ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی است.

وزرای خارجه مصر، امارات، فرانسه، یونان و قبرس در بخش دیگری از بیانیه خود مداخله نظامی ترکیه در لیبی را محکوم کردند.

این کشورها از دولت آنکارا خواستند، اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند.

در این بیانیه همچنین از طرف های درگیر در لیبی خواسته شده تا به آتش بس در ماه مبارک رمضان پایبند باشند و بر تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی همه جانبه برای بحران این کشور تحت نظارت سازمان ملل تأکید کردند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4429

به "ترکیه به بیانیه 5 کشور علیه فعالیت آنکارا در دریای مدیترانه و لیبی پاسخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه به بیانیه 5 کشور علیه فعالیت آنکارا در دریای مدیترانه و لیبی پاسخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید