حجم آب سطحی پشت سدهای کردستان 5 درصد کاهش یافت

به گزارش پرسینا بلاگ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: حجم آب سطحی پشت سدهای مخزنی استان تا خاتمه فروردین 99 نسبت به مدت مشابه آن در سال آبی گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

حجم آب سطحی پشت سدهای کردستان 5 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، کامران خرم اظهارکرد: حجم آب های سطحی پشت سدهای مخزنی استان تا سرانجام فروردین سال آبی جاری 2.1 میلیارد مترمکعب بوده است.

وی افزود: میزان ذخیره منابع آب زیرزمینی استان نیز تا سرانجام سال 98، یک میلیارد و 630 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیشتر از آن، 24 میلیون و 400 هزار مترمکعب افزایش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به ممنوعیت تخصیص منابع آب و مجوزهای جدید حفر چاه در بخش کشاورزی و صنعتی دشت های شرقی اشاره نمود و گفت: پارسال در مجموع بیش از 300 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و بر اثر آن حدود سه میلیون 400 هزار مترمکعب آب به آبخوان ها برگشت داده شد.

خرم اظهار کرد: در کردستان بیش از 13 هزار و 800 حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که از این تعداد 33 درصد منابع برقدار و مابقی آن شامل 67 درصد منابع غیربرقی است.

وی بر جدیت این شرکت در برخورد با متخلفان و حفر چاه های غیرمجاز به ویژه در دشت های شرقی استان تاکید نمود و افزود: بر اساس آمار به دست آمده در کردستان تعداد 7هزار حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و اطلاعات آن ثبت و به روزرسانی شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می گردد.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره نمود.

تعداد دشت های استان 9 دشت بوده که 5 دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می گردد. از مجموع 16 سد کردستان، هشت سد در حال بهره برداری است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4337

به "حجم آب سطحی پشت سدهای کردستان 5 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم آب سطحی پشت سدهای کردستان 5 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید