خوراکی های مفید در درمان اسهال کدامند؟

به گزارش پرسینا بلاگ، در مواقعی که اسهال دارید، باید از خوردن برخی از خوراکی ها خودداری کنید. در عین حال مصرف برخی از مواد غذایی یا دمنوش ها باعث می شود که زودتر خوب شوید و کم آبی بدنتان برطرف شود. در این مطلب با خوراکی های مفید در درمان اسهال آشنا شوید.

خوراکی های مفید در درمان اسهال کدامند؟

اسهال بر اثر آلرژی یا مسمومیت غذایی، یا به علت یک بیماری مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر یا کرون رخ می دهد. رژیم غذایی و اسهال بطور پیچیده ای با هم در ارتباط هستند. اگر به مدت طولانی دچار اسهال و ناراحتی گوارشی بوده اید، رژیم غذایی تان، می تواند این مشکل را برطرف کند. زمانی که دچار اسهال می شوید، غذا های خاصی وجود دارند که با مصرف آن ها می توانید سیستم گوارشی خود را به حالت اولیه برگردانید. البته غذا هایی هم هستند که باید از خوردن آن ها پرهیز کنید.

اگر دچار بیماری اسهال شدید آرامش خود را حفظ کنید و زیاد نگران نباشید. برخی از درمان های خانگی که در زیر ذکر شده است را امتحان کنید، آن ها به شما کمک خواهد نمود که حالتان بهتر شود.

هیدراته بمانید

اسهال باعث از دست رفتن آب بدن می شود. در اثر مدفوع و استفراغ، بدن بی آب می شود. پس شما باید بسیار بیشتر از قبل آب بنوشید و منتظر نمانید که احساس تشنگی کنید.

نوشیدن جرعه های کم آب در زمان های متوالی، بهتر از نوشیدن زیاد در یک زمان است. همچنین نوشیدن آب کافی به کاهش خستگی کمک خواهد نمود. آب تصفیه شده بهترین انتخاب است، اما برخی از نوشیدنی های خانگی نیز می تواند شما را در خلاص شدن از شر اسهال کمک کند.

سایر مایعاتی که می توانید بهره ببرید عبارتند از:

  • آب انواع گوشت مانند آب جوجه یا آب گوشت گاو بدون چربی
  • آب میوه مانند آب نارگیل با ویتامین ها و الکترولیت (از مصرف زیاد شکر پرهیز کنید)
  • محلول هایی مانند پودر های الکترولیت پدیالیت که می توانند کمبود آب بدن را جبران نمایند
  • چای کمرنگ بدون کافئین

درمان اسهال با کمک دمنوش های گیاهی

چای بابونه

چای بابونه حاوی ماده ای است که از اسپاسم ها (تشنج موضعی) جلوگیری می نماید و دل دردتان را تسکین می بخشد. اگر دچار مشکل روده هستید به روش زیر برای خود یک فنجان چای بابونه درست کنید.

روش تهیه: یک قاشق چای خوری گل بابونه، یک قاشق چای خوری نعناع، یک فنجان آب جوش را تهیه کنید. گل بابونه و نعناع را به فنجان آب جوش اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه کنار بگذارید. سپس در حالی که هنوز گرم است بنوشید. نوشیدن چای بابونه را دو بار در روز تکرار کنید.

آب نارگیل

آب نارگیل غنی از الکترولیت و مواد معدنی است که به هیدراته شدن بدن کمک می نماید. نوشیدن یک فنجان آب نارگیل می تواند به شما در رهایی از اسهال کمک کند. دوبار در روز مصرف شود.

استفاده کردن از چای پوست پرتقال

نوشیدن چای پوست پرتقال نه تنها بدنتان را هیدراته نگه می دارد بلکه سیستم گوارش را بهبود می بخشد. زیرا پوست پرتقال حاوی ژلاتین گیاهی است (یک نوع کربوهیدرات) که باکتری های مفید روده را افزایش می دهد. زمانی که به بیماری اسهال مبتلا شدید، چای پوست پرتقال را به روش زیر درست کنید.

روش تهیه: دو قاشق چای خوری پوست پرتقال خرد شده، 1/2 فنجان آب جوش، چند قطره آب لیمو و عسل تهیه نمایید. پوست پرتقال خرد شده را به آب جوش بیافزایید و کنار بگذارید تا خنک شود. مقدار کمی آب لیمو و عسل اضافه کنید و این محلول را 2-3 بار در روز بنوشید.

درمان اسهال با زنجبیل

هر موقع که مسائل گوارشی را تجربه می کنید از قبیل نفخ معده و روده، سو هاضمه یا حتی اسهال، زنجبیل می تواند یک درمان مؤثر باشد. زنجبیل به تقویت سیستم گوارشی کمک نموده و از عفونت جلوگیری می نماید. بر اساس نتایج تحقیقات، زنجبیل برای مقابله کردن با اختلال های گوارشی مفید است و می تواند به کاهش عارضه های گوارشی در موقعی که دچار مشکل اسهال شده اید، کمک کند.

ساده ترین روش برای مصرف کردن زنجبیل، جوشاندن آن در آب و اضافه کردن مقداری عسل است. اما برای نتیجه گیری بهتر این معجون را به روش زیر تهیه کنید.

روش تهیه: 1 قاشق چای خوری پودر زنجبیل، 1 قاشق چای خوری پودر زیره سبز، 1 قاشق چای خوری پودر دارچین، 1 قاشق چای خوری عسل و 1 لیوان آب جوش تهیه کنید. همه ترکیبات را به یک لیوان آب بیافزایید و دو الی سه بار در روز بنوشید.

درمان اسهال با سرکه سیب

یکی از خواص سرکه سیب این است که می تواند باکتری های مضر روده را از بین ببرد و ph معده را تنظیم کند. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و سپس بنوشید. شما باید یک الی دو بار در روز از این روش بهره ببرید.

درمان اسهال با چای سبز

چای سبز فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، از عملکرد های مفید بدن پشتیبانی می نمایند. چای سبز همچنین یک عامل ضد میکروبی بوده و به برطرف زهرابه یا توکسین (مواد سمی بدن) کمک می نماید. برگ های تازه چای سبز بهتر هستند، اما شما می توانید از چای کیسه ای هم بهره ببرید.

بیشتر بدانید:بهترین روش دم کردن چای سبز + آموزش چند نوع دمنوش چای سبز

درمان اسهال با روغن نعناع

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف روغن نعناع به فرونشاندن علایم سندرم روده تحریک پذیر کمک می نماید. اما باید به یاد داشته باشید که روغن نعناع را به صورت کپسول بهره ببرید. کپسول روغن نعناع از معده عبور نموده و به روده کوچکتان منتقل می شود.

رژیم غذایی و خوراکی های مفید در درمان اسهال

رژیم غذایی شما می تواند هم باعث بروز اسهال و هم درمان آن شود. زمانی که اسهال دارید، استراحت نموده و آب زیاد بنوشید و بعد از چند ساعت از غذا های BRAT (موز Banana - برنج Rice - سس سیب Applesauce - تست Toast) بهره ببرید.

بعد از یکی دو روز، از غذا های نرم مانند سوپ مرغ یا املت بهره ببرید. این رژیم غذایی می تواند دوره بهبودی شما را تسریع کند و خیلی زود خواهید توانست آنچه را که دوست دارید، بخورید.

اسهال با حالت تهوع، استفراغ و بی اشتهایی همراه است. زمانی که دچار اسهال شدید باید غذا های نرم بخورید. چون هضم این غذا ها راحت بوده و آب و فیبر زیادی به بدن می رساند. مثل سوپ، سبزیجات، میوه و ...

غذا هایی که در زیر ذکر شده از جمله خوراکی های مفید در درمان اسهال هستند و در این دوران پیشنهاد می شوند:

ماست

ماست شدت اسهال را کاهش می دهد، زیرا یک پروبیوتیک است که حاوی باکتر های سالم، چون لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدو باکتر می باشد. این باکتری ها، باکتری های مضر را از بین می برد و تعادل در معده را به حالت اول برمی گرداند. مخصوصا در مواردی که اسهال به علت آنتی بیوتیک ها ایجاد شده است. مطمئن شوید از ماست کاملا تازه استفاده می کنید (بدون هیچ شیرین نماینده مصنوعی و طعم دهنده).

موز

موز فواید بسیار زیادی دارد و شما می توانید آن را به عنوان یک درمان خانگی برای رهایی از اسهال به کار بگیرید. موز حاوی مقدار زیاد ژلاتین گیاهی (پکتین) است؛ یک فیبر قابل حل و مفید برای گوارش. این ماده سبب می شود حالت آبکی بودن مدفوع کاهش یابد. موز همچنین حاوی پتاسیم است. (الکترولیت هایی که بدن به علت حرکت مکرر روده از دست می دهد). شما باید دو عدد موز همراه با صبحانه میل کنید.

شوربای آرد جو

شوربای آردجو حاوی مقدار زیادی فبیر قابل حل است که آب بدن را حفظ می نماید. این غذا می تواند جایگزین برنج شود. یا می توانید آرد جو را با دوغ یا آب جوش مخلوط نموده و دو الی سه بار در روز مصرف کنید.

یادآوری: در یک وعده مقدار زیادی از شوربای آرد جو نخورید. زیرا ممکن است مسائل گوارشی برایتان ایجاد شود. آن را به اندازه های کوچک تقسیم کنید و چندین وعده در روز میل نمایید.

سوپ هویج

سوپ هویج اثر ضد اسهالی دارد مخصوصا برای بچه ها و بچه ها نو پا. خوردن سوپ هویج می تواند به درمان اسهال کمک کند. شما می توانید سوپ هویج را به این صورت درست کنید:

نیم کیلو هویج را شسته، تراشیده وخرد کنید. 150 میلی لیتر آب به آن اضافه کنید و پانزده دقیقه روی حرارت بگذارید تا خوب پخته شود. بعد آن را له کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس مخلوط را با آب گرم رقیق کنید. مقداری نمک نیز به آن اضافه نمایید. وقتی دچار بیماری اسهال شدید این سوپ را چندین بار در روز بخورید.

از رژیم BRAT پیروی کنید

همانطور که گفته شد شما می توانید از رژیم غذایی BRAT به عنوان یک درمان خانگی بهره ببرید. در این رژیم مواد غذایی، چون موز، برنج، پوره یا سس سیب و تست جای دارد. این خوراکی ها حاوی ترشی کم و شیرینی ساده می باشند. این مواد غذایی می تواند علائم اسهال را به سرعت کاهش دهد.

بیشتر بدانید:درمان خانگی اسهال (درمان اسهال با طب سنتی)

مواد غذایی که نباید در زمان اسهال استفاده شود

در کنار استفاده از خوراکی های مفید در درمان اسهال، از طرف دیگر غذا ها و نوشیدنی هایی وجود دارند که باید از خوردن آن پرهیز کنید، زیرا باعث بدتر شدن اسهال می شود. هنگامی که اسهال دارید یا در حال بهبود هستید، باید از خوردن بسکمک از غذا ها پرهیز کنید. این غذا ها می توانند بر روی سیستم گوارشی شما تاثیر بگذارند و اسهال را شدیدتر یا طولانی تر نمایند. این غذا ها عبارتند از:

  • شیر و فرآورده های لبنی
  • غذا های سرخ شده و چرب
  • غذا های پر ادویه
  • غذا های فرآوری شده بخصوص غذا هایی که مواد افزودنی دارند
  • گوشت گوساله
  • ساردین
  • سبزیجات خام
  • ریواس
  • پیاز
  • ذرت
  • مرکبات
  • آناناس
  • گیلاس
  • توت
  • انجیر
  • کشمش و انگور
  • الکل
  • قهوه
  • نوشابه وسایر نوشیدنی های کافئین دار و گازدار
  • شیرین نماینده های مصنوعی از جمله سوربیتول

شما فقط باید از لبنیات خام پروده مانند ماست با پروبیوتیک بالا بهره ببرید. از محصولات لبنی فرآوری شده استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب بدتر شدن اسهال شود. اگر به مواد غذایی خاص از قبیل گلوتن، غذا های دریایی، آجیل، لبنیات و ... آلرژی دارید بهتر است از مصرف آن ها جلوگیری کنید.

محصولات بسته بندی شده، غذا های پنیری، فراورده های گوشتی یا غذا های سرخ شده مصرف نکنید. زیرا حاوی مقدار زیادچربی و روغن هستند که می تواند باعث ناراحتی معده شما شود (معده در این دوران حساس است).

شکر یا شیرین نماینده های مصنوعی نخورید، زیرا شیرینی سبب قوی تر شدن باکتری های مضر می شود. آن ها ممکن است سیستم ایمنی را ضعیف و عملکرد گوارش را کاهش دهند.

مصرف الکل و کافئین نیز در این دوران ممنوع است. همچنین همواره مواد غذایی شسته شده و کاملا پخته مصرف کنید.

درمان اسهال با دارو

اسهال در بیشتر اوقات کوتاه مدت است و با درمان های خانگی مانند رعایت رژیم غذایی، مصرف مایعات و دارو های بدون نسخه مانند دارو های ضد اسهالی چون پپتو بیسمول که می تواند به کاهش یا قطع اسهال کمک کند، درمان می شود.

در برخی موارد، اسهال ناشی از انگل یا عفونت باکتریایی است و ممکن است لازم باشد تا از آنتی بیوتیک ها استفاده شود. استفاده از پروبیوتیک ها می تواند از واکنش های جانبی آنتی بیوتیک ها بر سیستم گوارشی و از بروز اسهال در آینده جلوگیری کند.

اگر اسهال شدید باشد، ممکن است لازم باشد تا به بیمارستان مراجعه نموده و مایعات داخل وریدی برایتان تجویز شود.

بیشتر بدانید: معرفی قرص اسهال (داروهای موثر برای درمان اسهال)

استراحت کافی داشته باشید

وقتی که بیمارید مجبور هستید استراحت کنید. زمانی که مبتلا به این عارضه هستید در عین حال که از خوراکی های مفید در درمان اسهال استفاده می کنید، باید استراحت کافی نیز داشته باشید. استراحت یک کلید اصلی برای رهایی از اسهال است. سعی کنید بخوابید، از حرکات فیزیکی سنگین جلو گیری کنید، آرامش خود را حفظ نموده و مضطرب نشوید.

برگرفته از: effectiveremedies , healthline , verywellhealth

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6418

به "خوراکی های مفید در درمان اسهال کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های مفید در درمان اسهال کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید