لیبی ، طرابلس: حفتر به نتایج کنفرانس برلین پایبند نخواهد بود

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس شورای عالی دولت غرب لیبی گفت که خلیفه خفتر فرمانده شبه نظامیان شرق، به توافقات پایبند نیست و هیچ ضمانتی برای ملزم شدن وی به نتایج کنفرانس برلین وجود ندارد.

لیبی ، طرابلس: حفتر به نتایج کنفرانس برلین پایبند نخواهد بود

با تورهای آلمان پاییز 99 از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خالد المشری رئیس شورای عالی دولت لیبی در طرابلس گفت که ژنرال خلیفه خفتر (رئیس تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی که با دولت لیبی درگیر است) به توافقات پایبند نیست و هیچ ضمانتی برای ملزم کردن وی به نتایج کنفرانس برلین وجود ندارد.

فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت لیبی روز سه شنبه گفت که دیگر هرگز با حفتر وارد مذاکره نمی گردد. او ابراز امیدواری کرد که حامیان حفتر در محاسبات خود تجدید نظر نمایند.

المشری در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره اظهارات السراج گفت: جنایات جنگی این جنایتکار(حفتر) علیه بشریت بسیار بزرگ است و هرگز این امکان نیست که به وسیله مذاکره یا دادن سِمَتی به حفتر به او پاداش داده گردد.

وی اضافه کرد: این یک اصل مذاکره نزد شورای ریاستی و شورای عالی دولت و مجلس نمایندگان در طرابلس و نزد همه نیروهای آزادی خواه در منطقه غرب لیبی است. اینکه با احدی دشمنی نداریم، اما جنایتکاران باید مجازات شوند نه اینکه پاداش بگیرند.

نیروهای خلیفه حفتر با دولت مشروع لیبی درگیر هستند و از چهارم آوریل گذشته حمله ای را برای تسلط بر طرابلس مقر دولت لیبی شروع کردند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

برلین روز یکشنبه با مشارکت 12 کشور از جمله ترکیه و حضور چهار سازمان منطقه ای و بین المللی میزبان کنفرانسی برای جستجوی راه چاره سیاسی جنگ در لیبی بود.

المشری همچنین تاکید نمود که دولت وفاق ملی از دستیابی به هیچ ابزاری برای یاری به نیروهایش در سرکوب متجاوزان کوتاهی نمی نماید.

در بیانیه خاتمهی کنفرانس برلین که از 55 بند تشکیل شده است از طرف های لیبی و حامیان آنها خواسته شده است به فعالیت های نظامی فیصله داده، به فرآیند سیاسی بازگشته و به قطعنامه 1970 سال 2011 مربوط به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی پایبند باشند.

در این بیانیه همه طرف های لیبی به پایبندی به آتش بس ملزم شده و از سازمان ملل خواسته شده کمیته های فنی برای اجرا و نظارت بر آتش بس تشکیل دهد.

المشری با بیان اینکه انتظار زیادی از کنفرانس برلین نمی رود، گفت: کنفرانس های دیگری هم پیش از این برگزار گردید و تا به امروز ساز و کار روشنی که ضامن اجرای توافق باشد وجود ندارد. ممکن است گفت وگوهایی انجام گردد، به توافق هایی دست یابیم؛ اما این جنایتکار آن را نقض می نماید زیرا هیچ ضماتی وجود ندارد. تنها ضمانت نزد ما تامین قدرت لازم برای حفاظت از خودمان است.

المشری تبدیل نتایج کنفرانس برلین به یک قطعنامه بین المللی را هم نظیر توافق قبلی در الصخیرات کم اهمیت خواند و گفت: تا زمانی که مجازات بازدارنده ای برای متجاوزان وجود نداشته باشد هیچ توافق واقعی وجود نخواهد داشت.

وی شراکت دولت لیبی با ترکیه را راهبردی و نه مقطعی خواند و گفت: ما روابط خود را با ترکیه توسعه خواهیم داد. ترکیه قادر است به لیبی برای بازسازی زیرساخت های آن یاری کند. ما مرزهای دریایی با ترکیه داریم و با وجود توافقنامه امنیتی یک ساله میان طرابلس و آنکارا اما ائتلاف همه جانبه ما ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای عالی دولت لیبی اقدام حفتر مسدود کردن راه های دسترسی به خاتمهه های نفتی شراره و الفیل و پنج بندر نفت خیز در شرق لیبی را اهرم فشاری بر کنفرانس برلین برای دستیابی به امتیازات خواند و گفت: نفت روزی همه لیبیایی هاست. اروپا و آمریکا و همه کشورها و نه فقط لیبی از تعطیلی این میادین نفتی متضرر می شوند.

آتش بس در لیبی با ابتکار ترکیه و روسیه از دوازدهم ژانویه جاری شده است اما نیروهای حفتر با حملات روزانه خود به طرابلس آن را نقض می نمایند.

المشری این حملات را محکوم کرد و گفت: در همه محورها نیروهای حفتر آتش بس را نقض می نمایند. ما هم دفاع می کنیم و قدرت این را داریم بلکه قدرت ما بالاتر است و اگر این تخلفات ادامه یابد از حالت دفاعی به تهاجمی درخواهیم آمد تا به جنگ خاتمه دهیم.

در جریان گفت وگوها در روسیه بر سر بحران لیبی که با مشارکت ترکیه صورت گرفت المشری و السراج در سیزدهم ژانویه پیش نویس توافق آتش بس را امضا کردند، اما حفتر مهلت دو روزه خواست و از آن موقع آن را امضا نکرده است.

از جمله نتایج کنفرانس برلین این بود که همه طرف های لیبیایی را به خاتمه دادن به مرحله انتخابات به وسیله برگزاری انتخابات آزاد، سراسری و عادلانه دعوت کرد و اینکه یک دولت یکپارچه و فراگیر و کارآمدی تشکیل گردد که مورد تایید مجلس باشد.

الشمری در این باره گفت: ما نسبت به برگزاری انتخابات انعطاف کامل داریم. می خواهیم مرحله انتقالی تمام گردد و انتخابات ریاستی و مجلسی برگزار گردد.

وی در عین حال بر موضع و السراج تاکید نمود و گفت: ما هرگز اجازه حضور حفتر در عرصه سیاسی را نمی دهیم. او می تواند علیه نهادهای قانونی هم کودتا کند. تاریخ گواه این قضیه است. از همین رو باید صاحبان پروژه نظامی و دشمنان دموکراسی حذف شوند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3136

به "لیبی ، طرابلس: حفتر به نتایج کنفرانس برلین پایبند نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی ، طرابلس: حفتر به نتایج کنفرانس برلین پایبند نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید