مازاد 300 هزار راس گوساله در واحدهای دامداری، خرید تضمینی و صادرات دام راهی برای نجات صنعت دامپروری

به گزارش پرسینا بلاگ، پوریان از انباشت 250 تا 300 هزار راس گوساله و 6 میلیون راس دام سبک در واحدهای دامداری اطلاع داد.

مازاد 300 هزار راس گوساله در واحدهای دامداری، خرید تضمینی و صادرات دام راهی برای نجات صنعت دامپروری

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار از رکود بازار گوشت اطلاع داد و گفت: هم اکنون 6 میلیون راس دام سبک و 250 تا 300 هزار راس گوساله در واحدهای دامداری انباشت شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، سرمایه های ملی در معرض است چرا که برطرف بحران فعلی دامدار احتیاج به خرید و کشتار روز دام دارد.

پوریان صادرات دام را راه چاره خروج از بحران دانست و گفت: تا سرانجام مهر برای تنفس فراوری باید مقادیر محدودی دام صادر گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: صنعت دام در بخش کشاورزی یک مزیت به تعداد می رود که متاسفانه تا به امروز نگاه واقعی به صنعت دامپروری نداشتیم، در حالی که به اسم پتانسیل فراوری باید به این صنعت نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، اظهار داشت: دامدار در بازار داخل و خارج هیچ دخل و تصرفی ندارد که با این وجود نوسان قیمت در بازار خرده فروشی ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه در شرایط کنونی صادرات دام یک ضرورت به تعداد می رود، گفت: با مقوله صادرات به درستی برخورد نشده است و مسئولان به جای حل مشکل فراوری، واردات انجام می دهند، درحالیکه ممنوعیت صادرات به قیمت سرکوبی و نابودی فراوری داخل تمام می گردد چرا که در شرایط فعلی نه تنها فراوریکنندگان خرده پا، بلکه فراوریکنندگان پروار هم با مشکل جدی روبرو هستند.

وی مجموع احتیاج سالیانه گوشت کشور را یک میلیون تن اظهار داشت و گفت: بنابر آمار سالیانه 880 هزار تن گوشت در داخل فراوری و مابقی احتیاج حدود 10 درصد از مبادی خارج تامین می شد که با شیوع ویروس کرونا و کاهش 50 درصدی مصرف، نه تنها احتیاجی به واردات نداریم، بلکه 370 هزار تن گوشت در سال تقاضا ندارد که این موضوع آسیب جدی به صنعت دامپروری وارد نموده است.

پوریان میانه قیمت هر کیلو بره نر را 55 هزار تومان و دام سنگین را 50 تا 52 هزار تومان اظهار داشت و اضافه کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی 110 تا 115 هزار تومان و لاشه گوساله 102 تا 110 هزار تومان است.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم هزینه های بالای فراوری، اما قیمت خرید دام از دامدار با نرخ سال گذشته تفاوتی ندارد که این موضوع دامدار را به شدت تحت فشار قرار داده است.

رئیس شورای تامین کنندگام دام کشور در سرانجام خرید تضمینی و صادرات دام را راه چاره مناسب حمایت از دامدار دانست و گفت: خرید تضمینی گوشت گوساله نر با قیمت مناسب به منظور ذخایر راهبردی و صادرات دام در شرایط فعلی خشکسالی و آسیب های ناشی از کرونا تا حدودی می تواند مسائل دامداران را مرتفع کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7788

به "مازاد 300 هزار راس گوساله در واحدهای دامداری، خرید تضمینی و صادرات دام راهی برای نجات صنعت دامپروری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازاد 300 هزار راس گوساله در واحدهای دامداری، خرید تضمینی و صادرات دام راهی برای نجات صنعت دامپروری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید