مصرف یک تریلیون وعده غذای تراریخته در 20 سال اخیر

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر ماها لچومی آروجانان رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشور مالزی با اشاره به تایید محصولات تراریخته ازسوی سازمان های غذا و دارو و مراکز علمی جهان، گفت: در دو دهه گذشته 18 میلیون کشاورز به دلیل مزایای محصولات تراریخته به کشت این محصولات روی آورده اند و در سال گذشته سطح زیر کشت این محصولات در جهان به 185.1 میلیون هکتار رسیده است.

مصرف یک تریلیون وعده غذای تراریخته در 20 سال اخیر

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته یک تریلیون وعده غذای تراریخته در دنیا مصرف شده و 70 درصد دام ها از این محصولات تغذیه شده اند، گفت: این درحالی است که کوچک ترین آثار جانبی از مصرف این محصولات مشاهده نشد.

این پژوهشگر مالزیایی اعلام نمود: در حال حاضر محصولات تراریخته در 8 کشور آسیایی کشت و در همه کشورهای این قاره و دنیا مصرف می شوند. از سوی دیگر هم اکنون 19 کشور از 28 کشوری که از این فناوری در فراوری محصولات زراعی بهره مند شده اند جزو کشورهای در حال توسعه هستند.

آروجان با اشاره به مزیت های این فناوری برای فراوری محصولات سالم تر گفت: هم اکنون سیب زمینی تراریخته فراوری شده است که آکریلامید کمتری دارد. در حالی که سیب زمینی عادی وقتی سرخ می گردد آکریلامید زیادی فراوری می نماید که اثبات شده یک ماده سرطان زا است. همچنین سیب زمینی تراریخته قهوه ای نمی گردد که این امر نیز باعث خرابی کمتر و صرفه جویی و تخریب کمتر محیط زیست می گردد.

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی اضافه کرد: ذرت، سویا، کلزا و پنبه چهار محصول اصلی تراریخته است که در کشورهای مختلف دنیا کشت می گردد. کشاورزان و سطح زیر کشت محصولات تراریخته به دلیل مزایای کشت این محصولات با سرعت بسیار زیادی افزایش داشته است و هم اکنون 78 درصد سویا، 64 پنبه، 26 درصد ذرت و 24 درصد کلزا در سطح دنیا از این محصولات کشت می گردد.

وی همچنین درباره وضعیت کشت تراریخته ها در مالزی نیز گفت: به دلیل وسعت کم این سرزمین، فراوری محصولات تراریخته در مالزی ضروری به نظر می رسد و در این خصوص فراوری محصولات تراریخته در حوزه تغذیه دام و طیور و کشت سویا مورد توجه قرار گرفته است. در زمینه فراوری موز، آناناس و پاپایا و چند میوه دیگر به صورت تراریخته در حال تحقیق هستیم و امیدواریم بتوانیم به صندلی خوبی در سطح دنیا در این زمینه دست یابیم.

پریها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

آریا بلاگ: آریا بلاگ، آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1418

به "مصرف یک تریلیون وعده غذای تراریخته در 20 سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف یک تریلیون وعده غذای تراریخته در 20 سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید