معضلی به نام ترافیک در بندرعباس

به گزارش پرسینا بلاگ، مجید عسکری زاده- عضو شورای اسلامی شهر:یکی از اساسی ترین معضلات حمل ونقل در بندرعباس که پایتخت مالی کشور نام گرفته است، رفت و آمدهای درون شهری است.

معضلی به نام ترافیک در بندرعباس

افزایش جمعیت از یک سو و محدودیت منابع، شناسایی چالش ها و توجه به مؤلفه های مؤثر بر مدیریت حمل ونقل و ترافیک شهر بندرعباس را زمان بر و طولانی نموده است. شاید بتوان اصلی ترین مشکل شهر بندرعباس را عدم ارائه خدمات به طور یکسان در مناطق مختلف شهر مطرح کرد. استقرار مراکز تجاری و اداری در مرکز شهر و نقاط ساحلی باعث ازدحام تردد خودروها در بخش مرکزی شهر و تسری آن به دیگر نقاط و معابر بندرعباس شده است.

روزانه حجم بالایی از کالاها در کنار مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای بندرعباس که بیشتر در مرکز شهر واقع شده اند، تخلیه و بارگیری می گردد. این اتفاق نه تنها موجب راه بندان و سد معبر دائمی در این بخش شده بلکه جلوه نامناسبی نیز به سیمای شهر داده است. طی سال های اخیر و با تمرکز و توجه مسئولان استانی برای جذب و افزایش گردشگر به این خطه، طرح و برنامه های توسعه ای هم در مرکز شهر بندرعباس با توجه به نزدیکی به ساحل رشد جالب توجهی داشته است. این در حالی است که بهسازی و ساماندهی معابر هماهنگ و هم زمان با این رشد رخ نداده است. یکی از معضلات جدی کم عرض بودن خیابان ها در این نقطه از شهر است. همین موضوع مسائل فراوانی را برای شهروندان، به ویژه کسبه و بازاریان بندرعباسی ایجاد نموده و آن ها را اغلب برای تخلیه و بارگیری اجناس با مسائل عدیده ای روبرو نموده است.

دورنمای ایده آل برای شهری مانند بندرعباس و معضلات آن، شهر هوشمند است. شهری که خدمات مورد احتیاج شهروندان به وسیله شبکه های اطلاع رسانی تامین شده و احتیاجی به حضور فیزیکی برای دسترسی به خدمات نیست. شهر هوشمند، مکانی ممتاز برای توسعه پایدار مالیصنعتی هر شهر است که در آن مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، بهینه سازی زیرساخت های شهری و بهبود کیفیت زندگی مدیریت می گردد. راهی که کشورهای حوزه خلیج فارس با داشتن ویژگی های اقلیمی مشابه بندرعباس از مدت ها پیش، در حال اجرای آن هستند.

ترن هوایی، یکی دیگر از گزینه های مناسب در حوزه حمل ونقل این شهر بندری است. با توجه به این که بندرعباس یک شهر طولی با شرایط خاص آب وهوایی است، راه اندازی این سیستم حمل ونقل از نظر مالی و ایمنی به صرفه، مطمئن و به دور از آلایندگی هاست. از دیگر اقدامات ضروری برای مدیریت ترافیک شهری در بندرعباس می توان به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همگانی (تاکسی، اتوبوس و...)، توسعه و بهسازی معابر شهری، ترویج دوچرخه سواری و احداث مسیری تعیین برای آن، همچنین انتخاب یک روز به عنوان روز بدون خودرو، اخذ عوارض در مناطق ساحلی یا مرکز شهر در ساعاتی از شبانه روز، مدیریت فضای پارک خودرو واحداث پارکینگ های طبقاتی در نقاط پرترافیک شهر اشاره نمود.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 622

به "معضلی به نام ترافیک در بندرعباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضلی به نام ترافیک در بندرعباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید