نکته های مهم برای داشتن خواب بهتر در سفر!

به گزارش پرسینا بلاگ، بی خوابی یکی از معضلات عمده در پروازهای طولانی به شمار می رود و تجربه یک خواب راحت در سفر از برترین ها برای گردشگران است. بیماری جت زدگی (Jet Lag) ناشی از پروازهای طولانی، بر اثر عبور مسافر از منطقه ها جغرافیایی متعدد پدید می آید و سبب اختلال در ساعت فیزیولوژیکی طبیعی بدن می گردد. خستگی، کوفتگی، کسالت و ناتوانی در خواب رفتن از علائم شاخص این بیماری بشمار می آید. اما به طور کل، توانایی خوابیدن در هواپیما به یک چالش همیشگی برای مسافران تبدیل شده است؛ عده اندکی هستند که از همان آغاز پرواز به سادگی به خواب می روند اما برای بسیاری از مردم خواب راحت در هواپیما امری غیر ممکن به نظر می رسد. واژه پرواز چشم قرمز Red eye flight که درباره پروازهای آخر شبی است که از غرب به سمت شرق یا برعکس انجام می گیرند نیز به همین مفهوم اشاره دارد. روش های ویژه ای وجود دارند که باعث می شوند اختلاف زمانی بین دو بخش از زمین به چشم نیاید و خوابیدن در پروازهای طولانی کمی آسان تر گردد. به این ترتیب اگر راهی سفری دور و دراز با هواپیما هستید و میل دارید برای داشتن خواب بهتر در سفر، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا نکته های مهم از تنظیم خواب در سفر را بدانید.

نکته های مهم برای داشتن خواب بهتر در سفر!

وقت خواب خود را قبل از سفر تنظیم کنید

برنامه ریزی خواب خود را قبل از پرواز به گونه ای تنظیم کنید که وقتی به مقصد رسیدید، با وقت محلی آنجا هماهنگ تر باشید. این موضوع که تنظیم ساعت بیولوژیکی و اضافه یا کم کردن یک ساعت در روز تا رسیدن به وقت محلی مقصد، بسیار موثر می باشد ثابت شده است.

برای بیشتر پروازهایی که مثلا از سواحل شرقی آمریکا به اروپا انجام می گیرند و وقت محلی مقصد بین 5 تا 7 ساعت جلوتر است، بهتر است از چند روز قبل از سفر، زمان خواب خود را هر شب یک ساعت به جلو بکشید و دیرتر بخوابید. برای مثال، پنج روز قبل از سفر، به جای خوابیدن در نیمه شب، ساعت 11 شب به رختخواب بروید و همین طور ادامه بدهید تا شب قبل از پرواز، بتوانید ساعت 7 شب بخوابید. ممکن است این ساعت به نظر خیلی زود بیاید، اما باعث می گردد زمانی که به مقصد می رسید حس بهتری داشته باشید. در پروازهایی که از شرق به غرب صورت می گیرند، این الگو را می بایست به صورت عکس در پیش بگیرید. یعنی هر شب یک ساعت دیرتر به رختخواب بروید. بنابراین سفر به غرب آسان تر از سفر به شرق خواهد بود؛ زیرا راحت تر می توانید خودتان را به دیر خوابیدن وفق بدهید تا زود خوابیدن.

زمانی که در هواپیما هستید، کم بخورید و کم بنوشید

بعضی از غذاها به تنظیم خواب در سفر یاری می نمایند. اما بهتر است به جای خوردن چیزی که شما را خواب آلود کند، روش دیگری به کار ببرید و فقط زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید. بیش از میزان نخورید و از مصرف زیاد کافئین یا الکل خودداری کنید. نوشیدنی به میزان کم بنوشید؛ زیرا نوشیدن بیش از حد ممکن است در کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. زمانی که به مقصد رسیدید، می توانید نوشیدنی کافئین دار مصرف کنید.

وقتی به مقصد رسیدید، مانند مردم آنجا رفتار کنید

برترین راه برای داشتن خواب بهتر در سفر این است که وقتی به مقصد می رسید سعی کنید مانند مردم آنجا بخورید و بخوابید. سعی کنید برنامه ریزی خواب خود را با سرعت هر چه تمام تر با وقت محلی تنظیم کنید. برای مثال، در روز اول رسیدن به مقصد، یک چرت کوتاه بزنید؛ اما سعی کنید در طول روز تا آنجایی که امکان دارد بیدار بمانید. وقت غذا خوردن خود را نیز با وقت غذا خوردن مردم همان منطقه تنظیم کنید. ممکن است بدنتان به شما بگوید که گرسنه نیستید؛ اما بهتر است سعی خودتان را بکنید. مهم ترین کاری که می بایست انجام دهید این است که بویژه در اولین روزهای رسیدنتان به مقصد، کمی ورزش کنید. ورزش کردن و تحرک هم به خوابیدن شما و هم به سلامتی شما یاری می نماید.

در استفاده از موارد یاریی خواب دقت کنید

برای تجربه یک خواب راحت در سفر، بهتر است از داروهای یاریی برای خوابیدن استفاده نکنید. بعضی از این داروها ممکن است نشانه های بیماری جت زدگی (Jet Lag)، خستگی، حالت تهوع، سردرد و کمبود تمرکز را در شما به وجود بیاورند. خوابیدن عمیق و طولانی مدت ممکن است باعث تحرک کمتر و در نتیجه لخته شدن خون در رگ ها شوند و اگر اتفاقات اضطراری غیر مترقبه در حین پرواز به وجود بیایند، مسافرانی که از این داروها استفاده نموده اند به میزان کافی برای داشتن عکس العمل مناسب و نجات جان خود هوشیار نباشند. اگر واقعا مجبور به استفاده از این دارو ها هستید، آنها را به میزان بسیار کم و تنها در اولین روزهای سفر خود بهره ببرید.

به هر پیشنهاد یا نصیحتی عمل نکنید

اگر در پی راهکار های دیگر برای تنظیم خواب در سفر خود هستید، دستگاه های تکنولوژیکی مانند ماسک ها و هدفن های ویژه خواب را می توانید تهیه کنید. بسیاری از این دستگاه ها دارای نور هستند که ثابت شده است نقش مهمی در تنظیم خواب ایفا می نماید. اما دستگاه ها و امکاناتی هم وجود دارند که به شما قول خواب بهتر می دهند؛ اما مورد ارزیابی واقع نشده اند و مفید بودن آنها ثابت نشده است. بنابراین بهتر است قبل از خریدن و استفاده از این دستگاه ها یا امکانات خاص، با افراد متخصص و مطلع در این زمینه مشورت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8204

به "نکته های مهم برای داشتن خواب بهتر در سفر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکته های مهم برای داشتن خواب بهتر در سفر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید