چطور کباب سلطانی بپزیم؟ طرز تهیه

به گزارش پرسینا بلاگ، کباب های ایرانی از خوش خوراک ترین غذاهایی هستند که می توانید در خانه به عنوان غذای یک روز تعطیل یا حتی برای پذیرایی از مهمانانتان آماده کنید؛ اما انتخاب میان انواع کباب کار ساده ای نیست. کباب برگ، کوبیده، جوجه، چنجه، شیشلیک و بختیاری از محبوب ترین کباب های ایرانی هستند که در منو رستوران ها می بینیم. در میان تمام این کباب ها کوبیده و برگ محبوب تر هستند. کوبیده که به خاطر آن بافت نرم و آبدار و برگ هم به علت استفاده از گوشت خالص راسته گوسفندی طعم بی نظیری دارند. هواداران این دو کباب بر این باورند که انتخاب از میان این دو ممکن نیست!

چطور کباب سلطانی بپزیم؟ طرز تهیه

به همین علت تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله شیوه پخت کباب سلطانی را به شما آموزش دهیم. می پرسید چرا؟ کباب سلطانی ترکیبی از یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ کباب برگ است به همین علت انتخاب آن درست ترین کاری است که می توان انجام داد. در واقع شما برای داشتن کباب سلطانی باید خودتان را برای تهیه هردو کباب برگ و کوبیده آماده کنید. روش تهیه را با جزئیات در ادامه می خوانید.

مواد اولیه

گوشت راسته گوسفندی 800 گرم

گوشت چرخ نموده یک کیلوگرم

پیاز 8 عدد

نمک و فلفل به مقدار لازم

زعفران دم نموده مقدار لازم

سماق به مقدار لازم

طرز تهیه

آماده سازی کباب برگ:

برای تهیه کباب برگ در مرحله نخست از پخت سلطانی باید ابتدا گوشت را به همراه 3 عدد از پیاز خلالی شده، مقدار بسیار کمی نمک و فلفل مزه دار کنید. پیازها باید زیر و روی گوشتتان را به خوبی بپوشاند. شما باید حداقل 6 ساعت و حداکثر 24 ساعت برای طعم دار شدن به گوشت زمان دهید. اگر عجله دارید بهتر است پیازها را رنده کنید و گوشت را در آن بخوابانید. می توانید از کمی روغن زیتون هم در این مرحله هم بهره ببرید و اجازه دهید گوشت برای 6 ساعت داخل یخچال استراحت کند.

سیخ زدن مهم ترین مرحله برای پخت کباب برگ است. وقتی گوشت طعم دار شد پیازها را از گوشت جدا کنید و آن را بر روی تخته قرار دهید. باید پیش از این تخته را با آب ولرم نم دار کنید. به یاری یک چاقو تیز سعی کنید گوشت را از یک سمت با دقت باز کنید. این کار را برای نازک کردن گوشت انجام می دهیم نه برای تقسیم کردن آن به دو قسمت!

حالا باید گوشت را کاردی کنید، یعنی چه؟ برای این کار باید به یاری پشت چاقو و با ضربانی در جهت افقی روی گوشت بزنید. حواستان باشد که این کار را با سمت تیز و برنده چاقو انجام ندهید. قدرت ضربات را کنترل کنید تا گوشت پاره نگردد. بعد از کاردی کردن گوشت، آن را به نوارهای عمودی به عرض 10 تا 12 سانت برش بزنید.

و بالاخره گوشت ها برای به سیخ کشیدن آماده هستند. یک نوار از گوشت کاردی شده را بردارید و روی تخته کار قرار دهید. کباب را به سیخ بزنید، به این شکل که سیخ مخصوص کباب برگ باید از وسط گوشت بگذرد. توجه کنید که سیخ کباب باید عمود بر خطوط کاردی شده وارد گوشت گردد. نوار دیگری از گوشت را درست پشت سر نوار اول به همان سیخ بزنید تا جایی که مقدار کباب برگ شما به طول 20 تا 25 سانتی متر برسد.

در آخر که تمام گوشت ها را به سیخ کشیدید لبه های دو یا سه نوار گوشت در هر سیخ را با ضربه های آهسته پشت تیغه کارد به هم بچسبانید و نمک و فلفل را روی گوشت ها بپاشید. کباب برگ آماده شده را درون یخچال قرار دهید تا سیخ های کوبیده هم آماده شوند.

آماده سازی کباب کوبیده:

برای پخت کباب کوبیده مهم ترین کار انتخاب گوشت مناسب است. گوشتی که برای تهیه کباب کوبیده انتخاب می کنید باید مخلوطی از چرخ نموده گوسفندی و گوشت سردست و قلوه گاه گوساله باشد، البته که می توان از ترکیب های دیگری هم برای پخت کوبیده استفاده کرد اما این برترین گزینه برای پخت کباب کوبیده است و نتیجه شما را شگفت زده خواهد نمود.

برای آماده کردن کوبیده ابتدا پیازها را رنده کنید. آب آن را به خوبی جدا نموده و دور بریزید. حواستان باشد که جدا نکردن آب پیاز باعث وا رفتن کوبیده بر روی شعله می گردد پس در انجام این مرحله دقت کافی به خرج دهید.

گوشت ها را حدود 3 بار چرخ کنید تا برای ورز دادن آماده شوند. سپس ادویه های دلخواه، زعفران و پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید و به خوبی با دست ورز دهید. هرچه بیشتر و بهتر ورز دهید کباب باکیفیت تری خواهید داشت.

بعد از ورز دادن باید گوشت را برای دو ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا کاملاً خنک گردد.

و اما حالا باید برای سیخ زدن کباب کوبیده آماده شوید. اگر تا به امروز این کار را انجام نداده اید احتمالاً برای انجام آن حسابی مضطرب خواهید شد اما جای نگرانی نیست. برای سیخ زدن کباب کوبیده دستتان را کمی خیس کنید و مقداری از گوشت بردارید. آن را با دقت بر روی سیخ فرم دهید. سروته کباب را چک کنید و با فشار دست به سیخ بچسبانید. در نهایت با انگشت شیارهایی بر روی آن ایجاد کنید. سیخ کوبیده آماده کباب شدن است.

پخت کباب روی آتش

برای کباب کردن کوبیده و برگ می توانید از منقل گازی، باربیکیو، کباب پز برقی و یا منقل زغالی بهره ببرید؛ اما طبیعتاً کباب کردن بر روی آتش نتیجه متفاوت تری ایجاد می نماید. اگر چوب دارید که دست به کار شوید و آن ها را آتش بزنید تا زغال شوند، اگر هم زغال آماده دارید همان را برای پخت کباب به راه کنید. برای درست کردن آتش، زغال را روشن کنید و باد بزنید تا زمانی که شعله زغال به رنگ آبی متمایل گردد.

حالا سیخ های کباب را بر روی زغال بچینید. برای پختن دو طرف کباب برگ سرجمع 2-3 دقیقه و برای پخت کباب کوبیده هم 6-7 دقیقه زمان ضروری است. نکته مهم این است که هنگام کباب کردن سیخ ها را مدام بچرخانید تا همه طرف آن به خوبی پخته گردد.

نکاتی برای سرو کباب سلطانی

کباب سلطانی را معمولاً برای ناهار تدارک می بینند به همین علت چلو کره یکی از برترین گزینه ها برای سرو در کنار بشقاب کباب سلطانی است. بعلاوه می توانید یک بشقاب جوجه چینی به همراه دورچینی از سبزیجات هم به عنوان پیش غذا آماده کنید تا اگر کسی در جمع شما گوشت قرمز مصرف نمی نماید گزینه خوشمزه و لذیذ دیگری به عنوان وعده اصلی داشته باشد.

اگر اهل برنج نیستید یا کباب سلطانی را برای وعده شام تدارک دیده اید پیشنهاد ما برای سرو این غذا نان داغ تازه به همراه سبزی خوردن و دوغ محلی است. گوجه کبابی، لیموترش یا نارنج هم که لازمه سرو هر نوع کبابی است. اگر هم می خواهید حجت تمام کنید، مقداری ترشی کلم و کمی ریحان تازه با ترکیب پیاز و جعفری در کنار بشقاب کباب را از یاد نبرید.

طرز تهیه کباب سلطانی شاید کمی وقت گیر و نیازمند دقت باشد اما سخت نیست. این پیشنهاد ما برای تدارک یک وعده غذای ایرانی پسند بود. حالا اگر شما احساس می کنید که بهتر است غذای دیگری را جایگزین کنید یا تمایل دارید دستورهای بیشتری برای تهیه انواع غذاهای ایرانی چون طرز تهیه چلو گوشت، انواع غذاهای فست فودی مانند پیتزا و ساندویچ و یا دستور غذاهای بین المللی مانند انواع پاستا را داشته باشید، کافیست دستورهای موردنظرتان را بر روی مجله دیجی فود بخوانید.

منبع: فرارو
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7957

به "چطور کباب سلطانی بپزیم؟ طرز تهیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کباب سلطانی بپزیم؟ طرز تهیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید