چگونه سرطان نگیریم؟ راه چاره های ساده اما کاربردی

به گزارش پرسینا بلاگ، چگونه سرطان نگیریم؟ راهکارهای ساده اما کاربردی که هر کسی باید بداند را در این مطلب می توانید بخوانید که به راحتی از خطر سرطان دور بمانید و سالم بمانید.

چگونه سرطان نگیریم؟ راه چاره های ساده اما کاربردی

دلایلی که ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

سرطان به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید و معمولاً ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این بیماری دخیل هستند. در ادامه به بعضی از مهم ترین علل به وجود آمدن سرطان اشاره می گردد:

تغییرات ژنتیکی

جهش های ژنتیکی: تغییرات یا جهش هایی که در DNA سلول ها رخ می دهد می تواند منجر به رشد و تقسیم غیرقابل کنترل سلول ها گردد.

وراثت: بعضی از انواع سرطان ها می توانند به علت جهش های ژنتیکی ارثی از والدین به بچه ها منتقل شوند، مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان مرتبط با جهش های BRCA1 و BRCA2

مواد شیمیایی و سموم

مواد شیمیایی مضر: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی مانند آزبست، بنزن، و بعضی از مواد موجود در دود سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آلاینده های محیطی: آلودگی هوا و مواد شیمیایی موجود در محیط زیست می توانند به تغییرات ژنتیکی و در نهایت به سرطان منجر شوند.

عوامل فیزیکی

اشعه های مضر: قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه های یونیزان)مانند اشعه های X و گاما (می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

اشعه های فرابنفش: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و اشعه های فرابنفش می تواند منجر به سرطان پوست گردد.

عوامل بیولوژیکی

ویروس ها: بعضی از ویروس ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس هپاتیت B و C، و ویروس اپشتاین-بار (EBV) می توانند خطر ابتلا به سرطان های خاصی را افزایش دهند.

باکتری ها: بعضی از عفونت های باکتریایی مانند عفونت هلیکوباکتر پیلوری می تواند منجر به سرطان معده گردد.

عوامل مرتبط با سبک زندگی

مصرف دخانیات: سیگار کشیدن و مصرف محصولات تنباکو یکی از مهمترین عوامل خطر برای سرطان های مختلف است.

تغذیه ناسالم: رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، مصرف زیاد گوشت های فرآوری شده و کمبود میوه ها و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان های دهان، گلو، مری، کبد و پستان را افزایش دهد.

فعالیت بدنی ناکافی: سبک زندگی کم تحرک و عدم فعالیت بدنی منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

چاقی: اضافه وزن و چاقی با افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، پستان، رحم و کلیه مرتبط است.

التهابات مزمن

بیماری های التهابی مزمن: بیماری های التهابی مزمن مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

عوامل هورمونی

تغییرات هورمونی: بعضی از تغییرات هورمونی، مانند سطح بالای استروژن، می توانند خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با هورمون مانند سرطان پستان و رحم را افزایش دهند.

نتیجه گیری

سرطان یک بیماری پیچیده با علل متعددی است که می تواند ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی، و سبک زندگی باشد. با آگاهی از این عوامل و اتخاذ عادات سالم می توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

غربالگری های به موقع

غربالگری های سرطان برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از پیشرفت این بیماری بسیار مهم هستند. انجام منظم این آزمایش ها می تواند شانس تشخیص زودهنگام سرطان را افزایش دهد و به درمان مؤثرتر منجر گردد. در زیر به بعضی از مهم ترین غربالگری های سرطان اشاره شده است:

ماموگرافی (سرطان پستان)

توضیحات: ماموگرافی یک تصویربرداری اشعه ایکس از پستان است که برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان استفاده می گردد.

توصیه ها: زنان بالای 40 سال بهتر است هر 1 تا 2 سال یک بار ماموگرافی انجام دهند، و برای زنان با ریسک بالا، ممکن است پزشک توصیه کند که زودتر یا بیشتر این آزمایش را انجام دهند. برای دریافت نوبت سریع و آسان ماموگرافی در شهرهای تهران و سایر شهرستان ها می توانید از سایت زیر اقدام کنید.

www.irannobat.ir

پاپ اسمیر و تست HPV (سرطان دهانه رحم)

توضیحات: پاپ اسمیر یک آزمایش سلولی است که برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم استفاده می گردد. تست HPV نیز برای شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم گردد، انجام می گردد.

توصیه ها: زنان باید از سن 21 سالگی به طور منظم هر 3 سال یک بار پاپ اسمیر انجام دهند. بعد از سن 30 سالگی، می توانند هر 5 سال یک بار تست پاپ اسمیر همراه با تست HPV انجام دهند.

کولونوسکوپی (سرطان روده بزرگ)

توضیحات: کولونوسکوپی یک روش تصویربرداری است که برای آنالیز داخل روده بزرگ و تشخیص پولیپ ها و سرطان استفاده می گردد.

توصیه ها: افرادی که بالای 50 سال هستند، باید هر 10 سال یک بار کولونوسکوپی انجام دهند. برای افرادی با ریسک بالا، ممکن است پزشک توصیه کند که زودتر یا بیشتر این آزمایش را انجام دهند.

آزمایش PSA (سرطان پروستات)

توضیحات: آزمایش PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) سطح این پروتئین را در خون میزان گیری می نماید که می تواند نشانگر سرطان پروستات باشد.

توصیه ها: مردان بالای 50 سال باید با پزشک خود در خصوص مزایا و معایب این آزمایش صحبت نمایند و تصمیم بگیرند که آیا احتیاج به انجام آن دارند یا خیر.

آزمایش خون مخفی در مدفوع (سرطان روده بزرگ)

توضیحات: این آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع را آنالیز می نماید که می تواند نشانگر پولیپ ها یا سرطان روده بزرگ باشد.

توصیه ها: افراد بالای 50 سال باید هر سال این آزمایش را انجام دهند.

سی تی اسکن با دوز پایین (سرطان ریه)

توضیحات: سی تی اسکن با دوز پایین یک روش تصویربرداری است که برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه در افراد با ریسک بالا استفاده می گردد.

توصیه ها: افراد بالای 55 سال که سابقه طولانی مدت سیگار کشیدن دارند، باید با پزشک خود در خصوص انجام این آزمایش صحبت نمایند.

معاینه پوست (سرطان پوست)

توضیحات: معاینه پوست به وسیله پزشک یا متخصص پوست برای شناسایی تغییرات مشکوک در پوست که ممکن است نشانگر سرطان باشد، انجام می گردد.

توصیه ها: افراد باید به طور منظم پوست خود را آنالیز نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر مشکوک، به پزشک مراجعه نمایند.

آزمایش CA-125 (سرطان تخمدان)

توضیحات: آزمایش CA-125 سطح این پروتئین را در خون میزان گیری می نماید که می تواند نشانگر سرطان تخمدان باشد.

توصیه ها: این آزمایش به طور معمول برای زنان با ریسک بالای سرطان تخمدان انجام می گردد.

کلام آخر

می توان گفت که با اتخاذ روش های زندگی سالم و پیشگیرانه می توان تا حد زیادی از خطر ابتلا به سرطان در امان ماند. رعایت تغذیه مناسب، ورزش منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل، انجام معاینات پزشکی دوره ای و آنالیز های غربالگری، همگی نقش مهمی در کاهش ریسک ابتلا به سرطان دارند. با به کارگیری این توصیه ها و بعلاوه آگاهی از عوامل خطر، می توان گام های موثری در جهت پیشگیری از این بیماری برداشت و سلامت خود و عزیزان را تضمین کرد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 تیر 1403 بروزرسانی: 20 تیر 1403 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8318

به "چگونه سرطان نگیریم؟ راه چاره های ساده اما کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سرطان نگیریم؟ راه چاره های ساده اما کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید