7 نشانه اینکه شما هوش هیجانی بالایی دارید

به گزارش پرسینا بلاگ، این روزها همه جا صحبت از هوش هیجانی یا Emotional intelligence است. گذشت دورانی که شرکت ها دنبال افرادی با IQ بالا بودند. برعکس، وارد عصری شدیم که EQ مهم ترین پارامتر پیشرفت مهارت ها برای رسیدن به موفقیت در محیط کار و زندگی است.

7 نشانه اینکه شما هوش هیجانی بالایی دارید

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

مزایای هوش هیجانی برای افراد هزاره سوم زیاد است و روش های زیادی هم برای توسعه و پرورش این نوع از هوش وجود دارد.

ما در این مطلب نمی خواهیم درباره این مزایا یا روش های افزایش هوش هیجانی صحبت کنیم بلکه دنبال یافتن پاسخی برای پرسش های مهم تری هستیم.

آیا ما به اندازه کافی هوش هیجانی داریم؟ هوش هیجانی چه نشانه هایی دارد و چگونه باید فهمید به اندازه کافی در این حوزه رشد و پیشرفت داشتیم؟ آیا در جای مناسبی از نظر استفاده از هوش هیجانی ایستادیم؟

در ادامه با اتکا به تجربیات افرادی که بیش از 30 سال در حوزه مدیریت کسب وکارها فعالیت کردند؛ 7 نشانه بلوغ هوش هیجانی در افراد را نام می بریم؛ 7 نشانه ای که می گویند شما دارای سطح بالایی از EQ هستید و می توانید از مزایای کامل این نوع هوش سود ببرید و البته نباید پیشرفت خود را متوقف کنید.

1- مردم با مسائل شان سراغ شما می آیند

می دانیم که چندان خوب نیست دایما با مسائل دیگران درگیر باشید و از شما مشاوره، راهنمایی و کمک ذهنی بخواهند ولی نشانه همراهی و همدلی خوب شما با آن ها است.

فرکانس هایی به سوی مردم ارسال می کنید که احساس می کنند می توانند روی شما حساب ویژه ای باز کنند و مخاطب خوبی هستید یا توصیه ها و پیشنهادهای منطقی، عاقلانه و هوشمندانه می دهید. افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند؛ عموما این طور رفتار می کنند.

2- می دانید در چه چیزی خوب و در چه چیزی بد هستید

ضریب هوشی بالا به معنای خودآگاهی بالا است. به ویژه در مواردی مانند پذیرش اشتباهات و اینکه با خودتان تعارف نداشته باشید.

همه مردم این شجاعت و درک روبرو با نقاط ضعف خود را ندارند و برایشان سخت است که بپذیرند در کدام نقاط بد عمل می کنند. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند؛ از این خودآگاهی بالاترین بهره می برند و سعی دارند با نقاط قوت خود خیلی خوب هماهنگ شوند تا به دیگران و البته خودشان کمک کنند.

دایما در حال اکتشاف درون خود برای یافتن نقاط قوت و ضعف خود هستند و روی نقاط قوت دست می گذارند تا پیشرفت کنند.

3- از بازخوردها استقبال و به آنها عمل می کنید

این نشانه در ادامه نشانه بالا است. برای اینکه از نقاط قوت خود آگاه شوند و زمینه بهبود نقاط ضعف خود را فراهم کنند؛ به دنبال بازخوردها و نظرات دیگران می فرایند. بلکه این بازخوردها را جست وجو کرده و پس از شنیدن هم عمل می کنند.

اگر شما دوست دارید از همه درباره کارها و اعمال تان بازخورد بگیرید؛ در زمینه هوش هیجانی بسیار پیشرفته هستید. افراد دارای EQ بالا، بازخوردها را یک هدیه می دانند و فرصتی ارزشمند برای یادگیری و رشد. می دانند چگونه باید از انتقادها عبور کنند و از تعریف ها و تمجیدها مغرور نشوند.

4- بیشتر ستایش می کنید و قدردان هستید

موضع شما نسبت به ستایش کردن دیگران یا ستایش شدن خودتان چیست؟ بیشتر کدام یک را دوست دارید و واکنش شما پس از آن چیست؟

افراد دارای هوش هیجانی بالا، در ستایش کردن دیگران پیش دستی می کنند چون به اندازه کافی اعتماد به نفس دارند و می دانند تشکر باعث افزایش قدرت آن ها می شود.

از آن سو، سریعا نسبت به تشکر و قدردانی دیگران واکنش نشان داده و سعی در جبران آن برمی آیند. قدردانی را یک امتیاز برای خود محسوب می کنند که باعث افزایش روحیه و قدرت ذهنی می شود.

5- مردم در کنار شما کمتر سخن می گویند

به سراغ شما آمده و موضوعی مطرح می کنند ولی دیگر دنباله اش را نمی گیرند تا نظر و پیشنهاد شما را بشنوند. در واقع، دنبال ایده و اندیشه شما هستند و خودشان کمتر اظهارنظر می کنند.

شما را در صحبت ها صادق و کمک کننده می دانند و از کلمات شما ایده، انرژی و نکات مثبت دریافت می کنند. غالب افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند؛ عین یک تقویت کننده صدا عمل کرده و علاوه بر اینکه مخاطب خوبی هستند؛ برای دیگران الهام بخش خواهند بود.

6- آخرین باری که کینه داشتید را یادتان نمی آید

یکی از مزایای هوش هیجانی، بخشش و فراموش کردن است. اصلا حاضر نیستند ذهن خود را درگیر افکار و اعمال دیگران کنند یا دنبال عیب جویی و کینه توزی بفرایند.

بیشتر در پی رها شدن از این افکار منفی و حرکت به سوی جلو هستند. به ویژه، وقتی این افراد بزرگ خانواده یا فامیل هستند؛ بخشش و فراموشی را وظیفه خود می دانند و آن را تمرین کردند. اعتبار خود را برای یک کینه و انتقام مخدوش نخواهند کرد.

7- راحت می گویید: متاسفم

منظور ما این نیست که دایما اشتباه می کنید و بعد می گویید متاسفم و در پی عذرخواهی هستید. بلکه منظور ما این است که راحت بابت اشتباهی که مرتکب شدید؛ عذرخواهی می کنید و به این اشتباه اعتراف دارید.

چون باور دارید درست ترین کار پس از یک اشتباه همین رفتار است و باعث بهبود اوضاع می شود. فروتنی و آسیب پذیری (به معنای باور داشتن اینکه شما هم ضعف دارید و اشتباه می کنید) دو خصلت بزرگ افراد دارای هوش عاطفی بالا است.

عذرخواهی یک ابزار و مزیت در دست این افراد است و برای بالا بردن قدرت خود به کار می گیرند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2763

به "7 نشانه اینکه شما هوش هیجانی بالایی دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نشانه اینکه شما هوش هیجانی بالایی دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید