دانستنی هایی درباره مضرات خاکشیر

به گزارش پرسینا بلاگ، خاکشیر یکی از گیاهان سنتی و ملین است که در درمان بیماری هایی مثل یبوست تاثیرگذار است.با مضرات خاکشیر در صورت مصرف بیش از اندازه آن آشنا شوید

دانستنی هایی درباره مضرات خاکشیر

زمانی که صحبت از طب سنتی به میان می آید معمولا افراد به فکر فواید زیادی که این طب برای پیشگیری و درمان بیماری ها دارد می افتند. اگرچه گیاهان دارویی سال هاست مورد استفاده قرار گرفته اند اما باید بدانید مصرف بیش از اندازه در هر چیزی مضر است. خاکشیر از گیاهانی است که خواص زیادی در درمان بیماری هایی همچون یبوست دارد. اما در صورت مصرف نادرست ممکن است خود باعث بروز بیماری در فرد گردد. شاید بهتر باشد علاوه بر فوایدی که برای آن ذکر می گردد با مضرات خاکشیر هم آشنا شوید.

خاکشیر

خاکشیر یا در اصطلاح عامیانه خاکشی گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب بویان است. تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره. خاکشیر در مصرف معمول گیاهی ملین است و دارای طبعی معتدل می باشد و افراد می توانند روزی یک بار از این دارو به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب خیسانده و استفاده نمایند.

فواید مصرف خاکشیر

خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن عطش و تشنگی می گردد ولی جدای از این ها خاکشیر درمان مناسبی برای مسائل دختران لاغر است چرا که اشتها می آورد و معده را تقویت می نماید. همچنین خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است و ادرار آور، تب بر و بازنماینده صداست. فواید خاکشیر برای یبوست هم که از مدت ها پیش معین شده است. بنابراین می توان آن را یک درمان طبیعی برای یبوست های دانست. اما این تنها یک طرف ماجراست. خواصی که برای خاکشیر بیان شد در صورتی در بدن عملکرد صحیحی دارد که به صورت مناسب و به دور از افراط مصرف گردد.

درباره مضرات خاکشیر بدانید

یادمان باشد که همه خوردنی ها و از جمله میوه ها و سبزی ها، مزاج خاص خود را دارند و زیاده روی در مصرف آن ها، گرچه ممکن است مسائلی از جمله یبوست فرد را رفع کند، ولی محتمل است که در دراز مدت فرد را دچار مسائل دیگری در همین دستگاه گوارش یا دیگر اعضای بدن نمایند. نکته مهم اینجاست که درمان اصولی یبوست، بدون تشخیص علت آن، ممکن نیست و اگرچه مصرف برخی گیاهان می تواند در ظاهر یبوست را کاهش دهد یا موقتا از بین ببرد، اما از سوی دیگر ممکن است علت اصلی یبوست را شدیدتر کند یا ناخوشی های دیگر فرد را افزایش دهد.

توجه: برخی از افراد هنگامیکه خاکشیر می خورند ممکن است سردرد بگیرند، اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

زمانیکه خاکشیر خود باعث یبوست می گردد

امروزه با انواعی از یبوست روبرو هستیم که به دلیل مصرف دراز مدت یا خودسرانه برخی ملین ها ایجاد شده اند. متأسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از پزشکان گمان می نمایند که ملین های گیاهی موجود در بازار، چون برگ سنا، خاکشیر و ...، به دلیل گیاهی یا طبیعی بودنشان، حتما عارضه ای ندارند و گاهی افرادی را می بینیم که حتی سال هاست از یک ملین گیاهی مانند خاکشیر و یا ترکیبات سنا که در بازار موجودند، استفاده نموده اند.

در این باره ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی می گوید: در چنین مواردی، کمترین عارضه، کاهش قدرت طبیعی روده عظیم است که موجب می گردد، اجابت مزاج طبیعی و بدون استفاده از مسهل، مشکل تر گردد. در این موارد، احساس ماندن مدفوع در روده و ضعف در هنگام دفع، از علائم بارزی هستند که نشان دهنده یبوست به علت ضعف روده ها هستند و نه خشکی آن ها.

درباره مضرات خاکشیر و دیگر گیاهان ملین ثابت شده است که مصرف دراز مدت آن ها، موجب تنبلی روده و وابستگی به آن می گردد و همچنین عارضه ای به نام مگاکولون یعنی گشادی و نارسایی عضلانی روده عظیم را ایجاد می نماید که بیماری سخت و خطرناکی است. علاوه بر این مصرف زیاد خاکشیر در دوران شیردهی ممکن است سبب افزایش موقتی نفخ شکم مادر و بروز نفخ و دل درد در نوزاد گردد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

سفر به دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سرگرمی: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5622

به "دانستنی هایی درباره مضرات خاکشیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره مضرات خاکشیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید