ریمل ها و رژلب های ضد آب سرطان زا هستند

به گزارش پرسینا بلاگ، روزیاتو/ پژوهشی بر روی لوازم آرایشی رایج نشان داد اغلب ریمل ها، رژلب های مایع و کرم پودرهای ضد آب دارای مقادیری از مواد شیمیایی ابدی (Forever Chemicals) بودند که میان استفاده از آن ها و ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد و در اغلب موارد هم نامی از آن ها روی بسته بندی محصول برده نشده بود.

ریمل ها و رژلب های ضد آب سرطان زا هستند

محققان 231 محصول آرایشی فروشگاه ها و برندهای آمریکا و کانادا را مورد آزمایش قرار دادند. نزدیک به نیمی از آن ها دارای مقادیر بالایی فلوئور (Fluorine) بودند که دانشمندان از طریق آن به وجود مواد شیمیایی سمی ای به نام PFAS در آن ها پی بردند.

از مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل که با نام اختصاری PFAS شناخته می شوند (Per- and polyfluoroalkyl Substances) هزاران نوع وجود دارد که تنها بخشی اندکی از آن ها به لحاظ سمی بودن مورد آزمایش قرار گرفته اند. مواد PFAS همگی ساخته دست انسان هستند و به سختی در محیط و بدن انسان تجزیه می شوند.

توماس برتون، یکی از دانشمندان دست اندرکار در این پژوهش می گوید: این مواد چون تجزیه نمی شوند می توانند در آب و مواد غذایی انباشته شوند، در بدن ما باقی بمانند و باعث بروز مسائل پزشکی شوند.

پژوهش ها از وجود ارتباط میان قرارگیری در معرض دو نوع از مواد PFAS که از بقیه بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته اند یعنی PFOA و PFOS و افزایش ریسک ابتلا به بعضی سرطان ها، پایین بودن وزن نوزادان هنگام تولد و بروز مسائلی در غده تیروئید و دستگاه ایمنی بدن حکایت دارد.

احتمال وجود مواد PFAS در محصولات آرایشی ضد آب و ماندگار بیشتر بود

محققان به بررسی وجود مواد PFAS در محصولات آرایشی پرداختند تا درک بهتری از نحوه ورود این مواد شیمیایی به داخل بدن و همینطور پساب ها یابند.

آن ها متوجه شدند بیش از سه چهارم ریمل های ضد آب، حدود دو سوم کرم پودرها و رژلب های مایع و بیش از نیمی از محصولات مربوط به آرایش چشم ها و لب ها دارای مقادیر بالایی فلوئور بودند، امری که از وجود مواد PFAS در آن ها حکایت داشت.

برتون می گوید: این برای ما قابل درک است چون بعضی از آن ها معمولاً به نام محصولات ضد آب یا ماندگار تبلیغ می شوند. چنین ویژگی هایی هستند که به معنای احتمال وجود مواد PFAS هستند.

گروه محققان 29 محصول با فلوئور بالا را برای تجزیه و تحلیل بیشتر انتخاب کردند و متوجه شدند همه آن ها حاوی دست کم 4 نوع نگران کننده از مواد PFAS بودند.

روی بسته بندی اغلب محصولات آرایشی نامی از مواد PFAS برده نشده بود

گرچه خانم هایی که از رژلب استفاده می کنند ممکن است در طول زندگی شان چندین کیلو رژلب بخورند، اما آن نظارتی که بر صنایع غذایی و دارویی می شود، در مورد محصولات آرایشی وجود ندارد.

در نزدیک به 90 درصد محصولاتی که فلوئور زیادی در خود داشتند - از جمله آن 29 محصولی که وجود مواد PFAS در آن ها به اثبات رسید - نامی از مواد PFAS در بخش مواد تشکیل دهنده آن ها برده نمی شود.

از آنجایی که زیاد نیستند کسانی که بتوانند از مواد PFAS ذکر نشده روی بسته بندی محصولات دوری بجویند، محققان خواستار ورود دولت آمریکا به این امر شده اند.

بعضی سناتورهای آمریکایی لایحه ممنوعیت استفاده از مواد PFAS در محصولات آرایشی را مطرح کرده اند تا جلوی استفاده از آن در تولید محصولات آرایشی و مراقبت شخصی را بگیرند.

برتون می گوید: این نکته که حدود نیمی از محصولاتی که آن ها را آزمایشی کردیم مقدار زیادی فلوئور در خود نداشتند و به نظر می رسید حاوی مواد PFAS نبودند به ما نشان می دهد که محصولات آرایشی را می شود بدون این مواد شیمیایی هم تولید کرد، بنابراین جلوگیری از استفاده از آن ها نباید خیلی سخت باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7512

به "ریمل ها و رژلب های ضد آب سرطان زا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریمل ها و رژلب های ضد آب سرطان زا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید